غیرممکن است که در صنعت آموزش مجازی فعال باشید یا در شرکتی کار کنید که با آموزش مجازی سر و کار دارد، اما نامی از ال ام اس (LMS) نشنیده باشید. همانطور که میدانید LMS یا سامانه آموزش مجازی، نرمافزاری است که امکان مدیریت، بایگانی، پیگیری، گزارشدهی و ارائه دورههای آموزش مجازی یا برنامههای آموزش آنلاین را میدهد. برای اطلاع دقیقتر از اینکه ال ام اس چیست، این مفهوم و ویژگیهای آن، در ادامه مقاله همراه ما باشید:
LMS مخفف Learning Management System به معنی سیستم مدیریت یادگیری یا سامانه آموزش مجازی است. سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) چیست؟
- آموزش است، زیرا از آن برای برگزاری دورههای آموزشی یا برنامههای یادگیری استفاده میشود.
- مدیریت، زیرا کمک میکند این دورههای آموزشی را سازماندهی کنید (بسازید، تغییر دهید، به دانشآموزان ارائه دهید، آن را ارتقا دهید و …)
- واژه سیستم در واقع به نرمافزار اشاره دارد. LMS یک برنامه کامپیوتری است.
همانطور که برنامه ورد (WORD) در نوشتن سند و Gmail در مدیریت ایمیلها به شما کمک میکند، ال ام اس نیز یک برنامه نرمافزاری است که به شما در ساخت، مدیریت و ارائه برنامههای آموزشی کمک میکند.
ال ام اس چیست؟
ال ام اس موتوری است که آموزش مجازی را قوت میبخشد و به شکل رایج آن، به دو بخش تقسیم میشود:
- سرور که عملکرد مرکزی را اجرا میکند (ساخت، مدیریت و ارائه دورهها، تایید اعتبار کاربران، ارائه دادهها و اعلانها و …)
- کاربر که از طریق مرورگر اینترنت ارتباط پیدا میکند (مانند جیمیل یا فیسبوک) که توسط ادمین، معلم و دانشآموزان مورداستفاده قرار میگیرد.
اما LMS از کجا شروع شد و چه ویژگیهایی داشت که موردتوجه افراد و سازمانها قرار گرفت؟ پاسخ این سوالات را در ادامه میتوانید بیابید.
تاریخچه ال ام اس (LMS)
آموزش از راه دور سابقهای نسبتاً طولانی دارد و به اواسط دهه 1800 میلادی بر میگردد، ولی سامانه LMS دارای تاریخ خاص دیگری است.
LMS در ابتدا نامهای دیگری همچون Computer-Managed Instruction یا آموزش با کمک رایانه (به اختصار CMI) و Integrated Learning Systems یا سیستمهای یادگیری یکپارچه (ILS)، آموزش با کمک رایانه Computer-Assisted Instruction (به اختصار CAI) و غیره نیز داشته است.
در این خصوص نرمافزارهای مختلفی نیز عرضه شده که FirstClass از شرکت SoftArc از آن جمله است.
FirstClass یک نرمافزار مشارکتگرا در قالب کلاینت / سرور است که در سالهای دهه 1990 و 2000 مورد استفاده دانشگاه آزاد انگلیس (Open University) قرار گرفت.
هدف آن بود که از طریق این سامانه، آموزش آنلاین در سراسر اروپا عرضه گردد.
از FirstClass به عنوان نخستین سیستم اینترنتی ال ام اس یاد میشود.
چرا از ال ام اس (LMS) استفاده میکنند؟
سامانه آموزش مجازی برای انواع فعالیتهای آموزشی مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین یک ابزار تجاری ارزشمند است که همه شرکتها و سازمانهای بزرگ و کوچک از آن استفاده میکنند.
در زیر به چند نمونه از استفادههای رایج از سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) اشاره میکنیم:
آموزش کارمندان
نیاز به آموزش نیروهای جدید یا آموزش مهارتهای جدید به کارمندان فعلی، نیازی مستمر است، چه یک شرکت بیمه باشید، چه کارخانه، چه بیمارستان یا یک سازمان دولتی.
یکی ازمزایای ال ام اس، کاهش هزینههاست. شما میتوانید مشکلات مرتبط با آموزش سنتی را با فراهم کردن امکان مطالعه مواد آموزشی به صورت آنلاین در هر جایی که کارمندان هستند، از بین ببرید.
آشناسازی کارمندان با کار
آشناسازی نیروی جدید با کار و شرایط آن به آسانی و به صورت اتوماتیک توسط نرم افزار ال ام اس انجام میشود. به آنها خوشامد بگویید و دفتر کار را به آنها نشان دهید اما بقیه مطالب را میتوانند خودشان مطالعه کنند (و هرگاه لازم باشد، از شما کمک بگیرند).
علاوه بر این، فضای خوبی است برای آنکه به نیروهای جدید رفتار سازمانی، حریم خصوصی و سیاستهای آزار جنسی/نژادی آموزش داده شود.
حفظ دانش
آموزش به کارمندان از یک طرف، و از طرف دیگر یادگیری از آنها نیز اهمیت دارد. برنامه حفظ دانش به این خاطر است که مهارتها، تکنیکها و اطلاعات ارزشمند زمانی که کارمند از شرکت رفت یا بازنشسته شد، باقی بماند.
پلتفرم LMS کمک میکند که دادههای ارزشمندی که در برخی سیستمهای مدیریت اسناد باقی میمانند و هیچکس به آنها نگاهی نمیکند، هر زمان در اختیار نیروهای کار جدید یا نیروهایی که از دپارتمانهای دیگر میآیند، قرار بگیرد.
آموزش
سامانه آموزش مجازی برای هر نوع آموزشی مناسب است. میتواند مدرسهای باشد که کلاس درس آنلاین میفروشد، یک موسسه آموزش سنتی که کلاسهای درس خود را با این دورهها تکمیل میکند، کسب و کاری که به مشتریان خود آموزش میدهد یا یک آژانس دولتی یا NGO که به آموزش عامه مردم کمک میکند.
در هر شکل از آموزش، آموزش مجازی میتواند کمککننده باشد. این، آینده آموزش خواهد بود.
بسط تشکیلات اقتصادی
آموزش فراگیران در خارج از سازمان، مانند شرکا، فروشندگان یا مشتریان.
تجارت الکترونیک
فروش دورههای آموزش مجازی، طوری که مشتری بتواند دورهها را بدون نیاز به تلاش دستی فروشنده، خریداری کند.
مشتری محوری
ارائه آموزش به شرکتهای مشتری آموزش. هر مشتری میتواند پارتیشن خاص خود را در سیستم ال ام اس که به آن پرتال میگویند، داشته باشد.
آموزش انطباق
پیگیری تکمیل دورههای اجباری، اعتبارنامه یا گواهینامههایی که نشاندهنده پایان دوره است.
مشارکت
استفاده از برنامه ال ام اس اعضا را دور هم جمع میکند تا دورهها را خریداری کرده و سپری کنند.
مزایای ال ام اس چیست ؟
کاهش هزینههای آموزش
توسعه و آموزش کارکنان معمولا میزان قابل توجهی از پول از بودجه شما مصرف میکند. یکبار که در سامانه LMS سرمایهگذاری کنید، دیگر لازم نیست هزینههای آموزش سنتی پرسنل را بپردازید و صرفهجویی قابل توجهی در رفت و آمد، اقامت، چاپ جزوات، اجاره محل و … خواهید داشت. همچنین مدیریت آموزش نیز با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
کاهش زمان آموزش و توسعه
سامانه ال ام اس میتواند زمان آموزش را نیز کاهش دهد، چرا که دقیقا همان اطلاعاتی که فراگیر نیاز دارد را به طور مستقیم و سازمان یافته ارائه میدهد. همچنین با برگزاری آزمون و سوالات آنلاین از فراگیران ارزیابی به عمل میآید، آنها در سناریوها و شبیهسازیهای تعاملی شرکت داده میشوند و ویدیوهای آموزش الکترونیک تماشا میکنند که تمرینها یا فرآیندهای پیچیده را برایشان قابل فهم میسازد.
پشتیبانی فنی کیفیت
قابلیت پشتیبانی از عملکرد و ثبات DLS، کم کردن خطاها و آسیبپذیری با درگیر شدن متخصصانی از شرکت فروشنده DLS و متخصصان سرویس پشتیبانی خود سازمان.
استاندارد اسکورم یک مبنای بینالمللی برای تبادل دورههای الکترونیکی است و فقدان پشتیبانی در سیستم، پویایی را کاهش میدهد و اجازه نمیدهد دورههای پورتابل ایجاد شوند.
پیگیری و گزارش فرآیند
برنامههای آموزشی سنتی فرآیند زمانبری دارد، در حالی که یک سامانه ال ام اس مناسب، این فرآیند را روان و موثر میسازد. از یک مکان شما میتوانید بر آموزش کل شرکت نظارت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که همه کاربران آموزش مناسبی را دریافت کردهاند. ویژگیهای پیگیری و گزارشدهی موجب اثربخشی آموزش میشوند، زیرا عملکرد و نحوه بهبود یادگیری برای هر یک از کارمندان، به راحتی پیگیری میشود.
یک سیستم ال ام اس خوب به شما قابلیت پیگیری پیشرفت فراگیران میدهد و اطمینان حاصل میکند که آنها به اهداف عملکردی خود رسیدهاند. برای مثال، اگر یک فراگیر آنلاین نتواند سناریوی آموزش الکترونیک خود را با موفقیت تکمیل کند، میتوانید منابع اضافی برای بهبود عملکرد یا رفتار آموزشیاش پیشنهاد دهید.
برخی مشتریان اهمیت زیادی برای گزارشات LMS قائلند. این به آنها کمک میکند تا اهداف داخلی خود را دنبال کنند و همچنین محصول آموزشی خود را بهبود بخشند. تجزیه و تحلیل دادهها، از نمره امتحانات گرفته تا نرخ سرعت تکمیل دوره و زمان مناسب مطالعه را شامل میشود. میتوانید یک نظرسنجی از مشتریان به عمل آورید تا بفهمید چه چیزی برای آنها مهمتر است. سپس میتوانید این عناصر را در LMS لحاظ کنید.
سیستم گزارشدهی آن بسیار آسان است و به طور اتوماتیک به شما یک لیست ارائه میدهد. میتوانید به مشتریان نشان دهید چگونه گزارشی که میخواهند را تولید کنند. شما یک قالب تنظیم میکنید و آنها میتوانند این کار را با یک کلیک انجام دهند. حتی میتوانید به آنها نشان دهید که چگونه نرمافزار LMS را اجرا کنند و به آنها گزارش هفتگی ارائه دهد. این کار را خودشان میتوانند انجام دهند اما اگر شما آن را برایشان انجام دهید، در زمان و نتیجه صرفهجویی میشود.
بخوانید: LMS موبایل چیست؟
این یکی از مهمترین مزایای ال ام اس(LMS) است. با افزایش تیمهای مجازی، کاربران برای آموزش تنها به یک مکان محدود نمیشوند و میتوانند از راه دور با اتصال به اینترنت در کلاسهای آموزشی شرکت کنند. این در خصوص فعالیت در زمان واقعی نیز صادق است، تنها کافی است وارد سیستم شده و در کلاس شرکت کنند.
به روز رسانی شدن
اگر شرکت به طور منظم قواعدی را تنظیم و به روز رسانی میکند، عدم پیروی از این الزامات ممکن است هزینه زیادی اعمال کند. سامانههای آموزش مجازی مدرن میتوانند از مشکلات انطباق و پیروی از قواعد جدید پیشگیری کنند. قوانین و استانداردهای انطباقی میتوانند مستقیما به دورههای آموزشی افزوده شوند، بنابراین همه کاربران میتوانند از آنها آگاه شده و بر اساس استانداردهای به روز شده آموزش ببینند. به وسیله ال ام اس، افراد بر اساس استانداردهای جدید آموزش دیده و مدرک میگیرند.
چه کسانی از ال ام اس (LMS) استفاده میکنند؟
هر کسبوکاری نیاز دارد که کارکنان خود را تحت آموزش قرار دهد. پس این سامانه میتواند برای هر کسب و کاری مفید باشد و به ارتقای آن کمک کند.
امروزه با توجه به تخصصی شدن فعالیتها و تولید دانش در حوزههای گوناگون، این امر به یک ضرورت تبدیل شده است.
سامانه آموزش مجازی راهبران میتواند در حوزههای مختلفی به کار گرفته شود، از جمله:
1. شرکتهای نرمافزاری
کمپانیهای نرمافزاری برای آموزش مشتریان خود با چالشهای عدیدهای روبرو هستند. آنها باید خریدارانی از اقصی نقاط جهان را آموزش دهند تا بتوانند محصولاتشان را – که بعضاً پیچیده هستند – به خوبی استفاده نمایند.
این شرکتها همچنین باید شرکا و بازاریابهای خود را نیز تحت آموزش بگیرند تا فروش بیشتری برای شرکت رقم بزنند.
در جهان امروزی که زبانهای برنامهنویسی و پروتکلهای اینترنتی مدام در حال تغییر و تحول است، شرکتهای نرمافزاری باید نیروهای خود را بهروز نگه دارند.
2. بهداشت و درمان
بیمارستانها، شرکتهای ارائهدهنده تجهیزات پزشکی و کلینکها یکی دیگر از مشتریان ال ام اس راهبران محسوب میشوند.
مدیران این مراکز باید نحوه صحیح استفاده از دستگاههای پزشکی و شیوههای درمانی نوین را به نیروهای خود آموزش دهند، به همین دلیل استفاده از یک سامانه LMS ضرورت محسوب میشود.
3. حوزه دارویی و زیست-فناوری
صنعت داروسازی توسط قوانین و استانداردهای بالادستی کنترل میشود تا از سالم و موثر بودن داروهای تولیدی اطمینان حاصل گردد.
فرایندها و فناوریهای مورد استفاده در صنعت داروسازی مدام در حال بهروز شدن است و همین، نیاز ارائه آموزشهای مستمر به فعالان این بخش را گوشزد میکند.
4. بازاریابی و تبلیغات
دنیای بازاریابی با سرعت شتابانی در حال رشد و توسعه است.
امروزه بازاریابها واقعاً کار سنگینی بر دوش دارند، زیرا با توجه به ظهور رسانههای متعدد و متدهای جدیدی که عمر بعضی از آنها گاه از چند ماه فراتر نمیرود، بهروز ماندن در این فضا یک باید است.
از این رو بازاریابها و فعالان عرصه تبلیغات آنلاین، باید پا به پای تحولات نوین به مطالعه و یادگیری بپردازند تا بتوانند خود را آپدیت نگه دارند. سیستم LMS میتواند پاسخگوی این نیاز باشد.
با توجه به ضرورت آموزش نیروی کار در حوزه کسب و کار خودتان ممکن است تمایل داشته باشید از سامانه آموزش مجازی استفاده کنید، اما پیش از هرگونه تصمیمگیری و انتخاب ال ام اس مناسب، لازم است مراحل کار در این سامانه را بشناسید.
ال ام اس (LMS) دقیقا چه کاری انجام میدهد؟
ال ام اس (LMS) ارائه و مدیریت دورههای آموزش مجازی را ساماندهی میکند. به طور خلاصه:
سامانه آموزش مجازی کمک میکند تا محتوای آموزش مجازی را بسازید، درسها را داخل دورههای آموزشی سازماندهی کنید، محتوا را ارائه دهید (چه داخل شرکت و چه مخاطب گستردهتر در اینترنت)، دانشآموزان را در دورهها ثبتنام کنید و در نهایت عملکرد آنها (حضور و غیاب، نمرات و …) را مدیریت و ارزیابی کنید.
این توضیحی از خصوصیاتی بود که یک LMS مدرن باید ارائه دهد.
ایجاد یک دوره آموزش مجازی
برای ارائه محتوای آموزشی، باید آن را به سامانه بیفزایید.
میتوانید مواد آموزشی را توسط scratch در LMS بنویسید یا مواد آموزشی موجود را که در قالب ورد، پاورپوینت، ویکیپدیا و … دارید، بارگذاری کنید.
پلتفرمهای LMS پیشرفته مانند سامانه آموزش مجازی راهبران، اجازه میدهند مواد آموزشی را از منابع مختلف و در فرمتهای گوناگون اضافه کنید و حتی کمک میکنند فایلهای چندگانه (آئودیو، ویدیو، تصویر و …) را به درس بیفزایید.
یک ویژگی مهم دیگر مرتبط با ساخت دوره، ظرفیت خوب برای مطالب آنلاین است (از فیلمهای یوتیوب و مطالب ویکیپدیا گرفته تا توییت و ارائههای آنلاین) که اجازه میدهد از همه منابع و امکانات موجود در اینترنت استفاده کنید.
ارائه دورهها
پس از ساخت و ساماندهی دورهها، حال زمان آن است که آنها را به فراگیران ارائه دهید.
نحوه ارائه نیز به نیازها و ساختار کسب و کار یا سازمان شما بستگی دارد. برای مثال، ممکن است دوره شما برای مخاطب محدودی باشد، مثلا آموزش کارمندان داخل شرکت. یا برای یک مخاطب وسیعتری باشد، چه به صورت ارائه رایگان (مانند آموزش مهارت خاصی توسط NGO به مردم در کشورهای در حال توسعه) و چه به صورت دورههای پولی (مانند مدرسه آنلاینی که دورههای برنامهنویسی وب ارائه میدهد).
یک نرم افزار LMS مدرن همه این موارد را دربرمیگیرد، هم تعداد دانشآموزان کم و هم تعداد دانشآموزان زیاد را مدیریت میکند، هم امکان ثبتنام عمومی و هم محدود را دارد و امکان پرداخت برای دورههای پولی را دارد.
پلتفرم ال ام اس (LMS) مدرن باید قابلیت استفاده با موبایل داشته باشد با رابط کاربر فعال، امکان تعامل و دسترسی آنلاین و آفلاین.
مدیریت کاربران
همانطور که گفتیم، مدیریت یکی از عناصر مهم سامانه آموزش مجازی است. کار با سه نوع کاربر آغاز میشود: ادمین یا سرپرست (کسی که LMS را راهاندازی میکند)، نویسندگان (کسانی که محتوای درسی و دسترسی فراگیران را آماده میکنند) و دانشآموزان (فراگیران).
- در سازمانها یا کسب و کارهای کوچک، سرپرست یا نویسنده میتواند یک نفر باشد. راهاندازی یک LMS سختتر از استفاده از فیسبوک نیست.
- فراگیران دورهها میتوانند کارمندان باشند (اگر شما یک کارآفرین، سازمان بزرگ، آژانس دولتی یا شرکت خصوصی باشید)، یا دانشآموزانی که دورهها را ثبتنام کردهاند (اگر یک موسسه آموزشی هستید که درسهایی را برای عموم ارائه میدهد).
- مدیریت کاربران شامل ثبتنام آنها در سامانه، شرکت دادن آنها در دورهها، ارتباط با آنها به عنوان معلم، تعیین آنکه چه محتوایی را اجازه دارند ببینند، تهیه آزمون و کنفرانس، نمرهدهی و مدیریت پرداختها (اگر دورهها فروشی باشد) است.
یک سامانه خوب اجازه نمیدهد این وظایف تکراری شوند و اجازه میدهد تغییرات و بهروز رسانیهایی را به طور همزمان در آیتمهای چندگانه (دانشآموزان، دورهها و …) ایجاد کنید.
کنترل و ارزیابی فرآیند یادگیری دانشآموزان
یکی از مهمترین ویژگی های lms خوب، توانایی کنترل و پیگیری فرآیند یادگیری دانشآموزان در زمان واقعی است.
چه 10 دانشآموز داشته باشید و چه 10000، LMS به شما امکان دسترسی سریع و اتوماتیک به آمار ثبتنامیها، حضور و غیاب، نمرات دانشآموزان و دیگر شاخصهای عملکرد را میدهد.
یک سامانه آموزش مجازی مدرن باید شامل اعلان و اخطارها در زمان واقعی باشد، برای مثال به معلم نشان دهد که دانشآموز تکالیف خود را انجام داده است یا یک کنفرانس مجازی آغاز شده است.
یک مورد الزامی دیگر در ال ام اس نیز گزارش است، قابلیت نظرسنجی و نمایش دادههای آنها در نمودار و چارت، کمک میکند تا علایق و مشکلات را شناسایی کنید.
برای مثال، سامانه آموزش مجازی راهبران به شما اجازه میدهد دانشآموزان و اطلاعات دورهها را به شیوههای گوناگون فیلتر کنید (برای مثال، فقط دانشآموزان دپارتمان X که در کلاس A ثبتنام کردهاند را نشان بده، یا نمره امتحان این دانشآموزان خاص را به من نشان بده) و میتوانید آمار آنها را حتی در فرمت اکسل استخراج کنید.
شاید در انتخاب و خرید سامانه (lms) با توجه به تنوع زیاد در بازار دچار سردرگمی شوید (ما در مجموعه Irandnn سعی داریم شما را در این راه کمک کنیم و سامانه مناسب خودتان را معرفی کنیم)، اما برای سهولت در تصمیمگیری، در ادامه لیستی از ویژگیهایی که یک LMS باید داشته باشد، ارائه میدهیم.
برخی از مطالب مرتبط:
یادگیری سیار یا موبایل لرنینگ چیست؟ با ال ام اس موبایل آشنا شوید
گیمیفیکیشن چیست و چطور در کسب و کار استفاده میشود؟
نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول چیست و چه کاربردی دارد؟
پشتیبانی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟
Replication چیست و چه انواعی دارد؟
ویژگیهای کلیدی ال ام اس چیست؟
سازگاری و انطباق با نیازها و اهداف شرکت
لازم است نگاهی به اهداف و نیازهای خود بیندازید. چه اهدافی را در استفاده از سامانه آموزش مجازی خود پیگیری میکنید؟ شاید شرکت شما نیاز دارد تا LMS ویژگی خاصی ارائه دهد. برای مثال شاید شرکت شما به قابلیت استفاده از سیستم از طریق گوشیهای هوشمند یا موبایل نیاز داشته باشد، بنابراین باید مطمئن شوید که سیستم با این قابلیت سازگار باشد.
برخی شرکتها ممکن است مستلزم حضور در کلاسهای آنلاین باشند تا بتوان به سخنرانیها گوش داد. برخی دیگر به این نیاز ندارند، زیرا همه درسها به شکل فیلمهای آموزشی در سیستم قرار میگیرد و توسط معلم هرگاه که بخواهد مورداستفاده قرار میگیرد.
شاید سامانهای انتخاب کنید که همه ویژگیهای موردنیاز شما را داشته باشد اما باید بلندمدت نیز فکر کنید. آیا سامانه LMS امکان بروزرسانی منظم را به شما میدهد؟ آیا با نیازهای آتی سازمان شما سازگار خواهد شد؟ حتما شما نمیخواهید مبلغ زیادی را برای ال ام اس جدید هزینه کنید و متوجه بشوید با اهداف آموزش و توسعه شرکت شما برای یک سال آتی تناسب ندارد.
کاربرپسند بودن و طراحی ریسپانسیو
اگر میخواهید کارمندان با مواد آموزشی شما ارتباط برقرار کنند، باید تجربه کاربری خوبی داشته باشند. سامانه ال ام اس شما باید ظاهر خوبی داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد. پلتفرمی پیدا کنید که نیاز به دستورالعمل آموزشی نداشته باشد تا بخواهید بفهمید چطور از آن استفاده کنید.
از سویی در نظر بگیرید، فراگیران میخواهند هر زمان که به اطلاعات نیاز دارند به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین، سامانه شما باید دورههای آموزش آنلاین موبایل فرندلی تهیه کند که بر روی همه دستگاههای موبایل قابل دسترسی باشد. این باید به فراگیران شما امکان دانلود محتوای آموزش آنلاین را بدهد تا بتوانند آن را به صورت آفلاین مشاهده کنند. فراگیران میتوانند فعالیت آموزشی خود را بدون اتصال به اینترنت ادامه دهند، سپس هر زمان به سامانه وارد شدند، فرآیند خود را بروزرسانی کنند.
اگر سیستم شما تنها محدود به دسکتاپ یا لپ تاپ باشد، ممکن است کاربران بالقوه سیستم آموزشی خود را از دست بدهید. بنابراین کاربران خود و ترجیحات آنها در استفاده از دستگاهها را درنظر بگیرید. چطور است که یک اپلیکیشن آموزشی برای کاربران موبایل راهاندازی کنید؟
پیگیری فراگیران و تهیه گزارش و ارزیابی
یکی از مهمترین ویژگیهای ال ام اس(LMS) خوب ، قابلیت پیگیری و تهیه گزارش است. شما باید بتوانید فرآیند یادگیری فراگیران را پیگیری کنید تا مواردی که در آموزش مجازی شما نیازمند تغییر است، شناسایی کنید. با استفاده از گزارشی که سامانه تهیه میکند و آنالیز آن، به بینشی در خصوص عملکرد فراگیران و موثر بودن یا نبودن دوره دست مییابید. حتی شما میتوانید گزارشهای سفارشی برای سامانه تعریف کنید. به طور کلی گزارشهای ال ام اس به دستههای زیر تقسیم میشود:
- گزارشهای آیتم یادگیری: گزارش اینکه کدامیک از فراگیران آیتمهای آموزشی خاصی را تکمیل کرده و کدامیک تکمیل نکردهاند.
- گزارش مسیر یادگیری: پیگیری روند فراگیران در مسیر یادگیری.
- گزارش امتحانات: یک LMS خوب تنها فراگیران را ارزیابی نمیکند، بلکه به سازمان کمک میکند تا سیستم آموزشی را ارزیابی کند. گزارش امتحانات، عملکرد آزمونها را ارزیابی میکند تا صحت و اعتبار آزمون را بسنجد.
- گزارش تجارت الکترونیک: پیگیری درآمدها، خریدها و عملکرد بازاریابی و …
میتوانید یک برنامه برای نسخه خودکار گزارش تهیه کنید (روزانه، هفتگی یا ماهانه) و مستقیم در Inbox شما قرار بگیرد.
ارزیابی آموزش مجازی
علاوه بر تحلیل و گزارشهای LMS، سرراستترین راه برای پیگیری مشارکت فراگیران و روند پیشرفت، ارزیابی آموزش مجازی است. هدف، اندازهگیری میزان درک و فهم آنها از درس است. ال ام اس باید طیف وسیعی از متودهای ارزیابی آنلاین را پشتیبانی کند و به شما اجازه دهد بازخوردهای فوری ارائه دهید.
ارزیابی و آزمون انعطافپذیر تقریبا همیشه به عنوان یک ویژگی مهم ال ام اس در نظر گرفته شده است، گرچه همیشه قابل دسترسی نیست. فکر کنید چه تعداد از این ویژگیها را ممکن است استفاده کنید:
- آیا سیستم از پیش-آزمون و پس-آزمون پشتیبانی میکند؟
- آیا از ارزیابیهای رسمی پشتیبانی میکند یا فراگیر باید همه ارزشیابیهای آموزشی را پاس کند؟
- سیستمهای آموزش مجازی همه جا هستند اما چقدر این سیستم انعطافپذیر است؟
- آیا همه سوالات پرسیده میشود، یا سوالات به صورت اتفاقی از یک بانک سوال بیرون کشیده میشوند؟ از بانکهایی با موضوعات مختلف؟ یا وزن مختلف؟
- آیا جوابهای گزینهای اشتباه نمره منفی دارند؟
- چه نوع سوالاتی پشتیبانی میشوند: چندپاسخی، تشریحی، پاسخ کوتاه، پاسخ بلند؟
- آیا LMS هم از علامتگذاری دستی و هم اتوماتیک پشتیبانی میکند یا کاربران تنها به یکی از آنها محدود هستند؟
- آیا قوانینی برای بازرسی امتحانات وجود دارد؟
- آیا نتایج امتحانات آفلاین و ارزیابیهای شغلی میتوانند وارد سیستم بشوند؟
- آیا تستها و ارزیابیها میتوانند سنگینتر شوند؟
- آیا کارنامه فراگیران تا زمانی که لازم باشد ، ذخیره میماند؟
امنیت
هر سازمان و موسسهای به اطلاعات خود حساس است. نقص امنیتی بزرگترین تهدید برای شهرت و اعتبار یک سازمان است. ایجاد اطمینان از محرمانه ماندن اطلاعات با حفاظت از دادههای شخصی کاربران، مسئولیت شما در سازمان است. حق شماست که بدانید آیا پروتکل امنیتی و رمزگذاری در سامانه مجازی lms اجرا میشود یا خیر. استفاده از فایروال و SSL در تقویت امنیت، نقش مهمی ایفا میکند.
- ثبتنام اولین نقطه ارتباط است. آیا ایمن است؟
- حفاظت از دادههای حساس چگونه است؟ کجا میزبانی میشوند؟
- مجوز کاربر چگونه است؟ چه کاربرانی به چه دادههایی میتوانند دسترسی داشته باشند؟
ادغام و هماهنگی با پلتفرمهای دیگر
اگر در حال حاضر سیستمی دارید، باید مطمئن شوید که نرمافزار جدید به خوبی با آن ادغام میشود. به این معنی که سیستم ال ام اس جدید باید با سیستم قبلی هماهنگی و انطباق داشته باشد.
از سوی دیگر ممکن است کاربران شما نیز همزمان از چند پلتفرم دیگر استفاده کنند. در چنین حالتی، ویژگی ادغام مانند ورودی تکی single sign-on (SSO) و webhooks میتواند LMS شما را بهتر سفارشیسازی کند. SSO کاربران را قادر میسازد تا با همان مجوزی که برای دیگر برنامهها استفاده میکنند، به LMS دسترسی پیدا کنند. webhook گزینه خوبی برای داشتن ارتباطات در زمان واقعی بین سامانه شما و دیگر سیستمهای در سطح سازمانی است.
علاوه بر ادغام و انطباق با سیستم موجود و پلتفرم های اجتماعی، به عنوان مثال، اگر سایت شما وردپرسی است، LMS انتخابیتان باید با پلاگینها و تمهای محبوب وردپرس یکپارچگی و سازگاری داشته باشد؛ در غیر این صورت شما دیر یا زود به دردسر میافتید.
ساختار مدرکدهی و قیمتگذاری
قیمت گذاری
بودجه نقش مهمی در انتخاب پلتفرم LMS دارد. مدل قیمتگذاری ال ام اس ممکن است از فروشندهای به فروشنده دیگر متفاوت باشد. مطالعات نشان دادهاند ساختار قیمتگذاری که به خوبی تنظیم شده باشد و هیچ هزینه پنهانی نداشته باشد، خریداران را به خود جذب میکند.
مقایسه LMS ها تنها بر پایه قیمت و سیاست اعتباری آنها کار درستی نیست، زیرا پارامترهای متنوعی دخیل هستند. در برخی ال ام اس ها قیمتگذاری بر اساس ویژگیهای آن صورت میگیرد، در حالی که برخی دیگر مستلزم پرداخت دوره در زمان ثبتنام به وسیله درگاههای پرداختی هستند. برخی دیگر نیز محدودیتهایی در محتوا ایجاد میکنند.
در زیر لیست شیوه قیمتگذاریها ارائه میشود:
- اشتراک ماهانه/سالانه
- مجوز برای کل زندگی
- آستانه محدودیت برای کاربران یا محتوا
- قیمتگذاری به ازای هر کاربر
- تخفیف بستهای
باید تحقیق کنید که هزینههای پنهان یا اضافه برای از بین بردن محدودیتها و سیاست لغو نیاز نباشد.
مدرک دهی و ارائه مجوز اولویت اول توسعهدهندگان آموزش آنلاین است. میتوانید برای دورههای آموزشی خود که وظایف و مهارتهای خاصی را میطلبد، گواهینامه ارائه دهید. برای مثال، گواهی آموزش مجازی خدمات مشتری که نشان میدهد اعضای تیم شما استعدادهای لازم را دارند و قادرند پروتکلهای شرکت که دقیقا تصویر برند شما را منعکس میکند، دنبال کنید.
سفارشیسازی و برندینگ
سازمانها میتوانند سامانه آموزش مجازی خود را سفارشی سازی کرده و منحصر به خود سازند. این ویژگی برای بسیاری از سازمانها مهم است، به خصوص آنهایی که درگیر تجارت الکترونیک هستند.
برای مثال میتوانید عناصر برندینگ را یکپارچهسازی کنید، بنابراین میتوانید مواد آموزش آنلاینی تولید کنید که با تصویر شما هماهنگی دارد. همچنین ال ام اس باید شرایطی فراهم سازد تا منابع آموزش مجازی را برای فراگیران شخصیسازی سازد. برای مثال شخصیسازی مسیرهای آموزش آنلاین که در آن افراد میتوانند ماژولها و فعالیتهای آموزشی خود را انتخاب کنند.
سخن آخر
نرمافزار ال ام اس یا سامانه آموزش مجازی نیز مانند هر تکنولوژی دیگری در حال تکامل و پیشرفت است، امکانات آن بیشتر میشود، سبکها تغییر میکنند و همواره تحولات جدیدی صورت میگیرد. مشارکت با نرمافزارهای معروف و پلتفرمهای پیامرسان سبب شده تا ال ام اس در محیط سازمانی بیش از پیش متداول گردد. بهترین ال ام اس ها با نرمافزارهای مدیریت استعداد همکاری میکنند که آنها را با منابع انسانی مرتبط میسازد و شرکت را به اهداف تجاریاش میرساند.
برای خرید سامانه آموزش مجازی خوب و مناسب با کسب و کار خود، گزینههای بسیاری پیش رو دارید که ممکن است شما را در انتخاب گیج کند. اما کافی است چند مورد را مدنظر قرار دهید تا انتخاب سادهتری داشته باشید. این موارد به طور خلاصه عبارتند از:
- سازگاری با اهداف سازمان، پلتفرمها و سیستمهایی که در حال حاضر با آنها کار میکنید
- طراحی ریسپانسیو برای موبایل و کاربر پسند بودن
- امکان ارائه گزارش و ارزیابی
- امکان ارائه مجوز و مدرک
- امنیت بالا
- ادغام با پلتفرمهای اجتماعی
- محتوای سامانه به صورت ترکیبی از PDF، پاورپوینت، فایلهای صوتی و تصویری و …
- پشتیبانی ترکیبی آنلاین و آفلاین
- امکان ارائه بازخورد
- قابلیت سفارشیسازی
- قیمتگذاری بر اساس اشتراک، ارائه تخفیف
- امکان تجارت الکترونیک
با توجه به توضیح کاملی که در این مطلب در خصوص چیستی ال ام اس، ویژگیها، مزایا و روش کار آن توضیح داده شد، احتمالا انتخاب سامانه مناسب برای کسب و کارتان آسانتر خواهد شد. پیش از آن پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای خرید ال ام اس را مطالعه کنید تا انتخاب مناسبتری داشته باشید.
پرسش و پاسخهای متداول:
ال ام اس چیست؟
ال ام اس (LMS) مخفف learning management system به معنی سامانه آموزش مجازی، نرم افزاری است که شرکت ها و موسسات آموزشی را قادر می سازد کلاس مجازی، آزمون و دیگر مواد آموزشی را ساخته و ارائه دهند.
مزایای lms چیست ؟
در وهله اول سامانه ال ام اس سبب ارتقای دانش میشود اما علاوه بر این، مکانی است برای جمعآوری، مدیریت، ویرایش و پاک کردن مواد آموزشی در یکجا. همچنین هزینه آن کمتر از آموزش سنتی است و امکانی است برای دسترسی به یادگیری در هر زمان و مکانی.
سامانه ال ام اس به درد چه کسانی میخورد؟
سامانه آموزش مجازی برای هر شخص، سازمان یا موسسه که اقدام به آموزش میکند چه آموزش دانشآموزان و دانشجویان باشد، چه کارمندان و نیروی کار، مفید و کاربردی است. هرگونه آموزش سازمانی یا غیرسازمانی که میتواند برای بهرهوری افراد مفید باشد، توسط این سامانه امکانپذیر است.