بازاریابی B2C چیست : اگر قصد کارآفرینی دارید، حتما این مفاهیم به گوشتان خوردهاست. اما اگر این معانی به گوشتان نخورده، باید به شما بگوییم که این بار ما در وبلاگ فالنیک، به سراغ محتوای بازاریابی و معنای بازاریابی مصرفی یا B2C رفتهایم. در این مقاله قصد داریم در مورد مفاهیم و استراتژیهای بازاریابی بازاریابی B2C و نحوه پیاده آنها با شما سخن بگوییم. پس همراه ما باشید.
اگر به دنبال یک نرمافزار سی آر ام مناسب برای کسب و کار خود هستید، خرید crm مایکروسافت برای شما مناسب است چون با قابلیت سفارشی سازی برای هر سازمانی با هر ابعادی مطابقت میکند.
بازاریابی مصرفی چیست؟ B2C مخفف چیست؟
بازاریابی مصرفی یا B2C، که مخفف (Business-to-consumer) بوده و در لغت به معنای ارتباط مستقیم شرکتها (کسب و کار) با مشتریان (مصرف کننده) است. مصرف کننده، همان اشخاصی هستند که با هدف استفاده از محصول، آن را خریداری میکند.
در بازاریابی مصرفی، مشتری، تنها به دنبال اهداف شخصی خود، از خرید محصول است. در واقع بازاریابی B2C، یک روند بسیار شخصی است که تصمیم گیرنده نهایی آن، فقط یک شخص است که زمان زیادی هم نمیگیرد.
یکی از نمونههای بازاریابیهای مصرفی بسیار موفق، دیجی کالاست. این وب سایت با ارائه محصولات متنوع و معرفی کامل مشخصات محصول، همراه عکسهای با کیفیت، آن محصولات را در اختیار کاربران قرار میدهد. آنها هم میتوانند، بدون صرف زمان اضافی، به صورت آنلاین، محصولات مورد نظرشان را با هم مقایسه و خریداری کنند. به این ترتیب هر دو طرف سود میکنند.
در بازارایابی B2C، به خوبی میتوان سرعت جذب مشتری را افزایش داد. اما باید برای حفظ این مشتریان طرح و برنامه ریزی داشت. هرچه مارکتینگ شما موفقتر باشد، فروش محصولات نیز افزایش مییابد.
تفاوتهای بازاریابی B2B و B2C در چیست؟
بازاریابی B2C، نقطه مقابل بازار یابی B2B است. در بازاریابی B2C، گیرنده نهایی، یک شخص است. اما در بازاریابی B2B، هر کسب و کاری به صورت مستقیم با کسب و کار دیگر در ارتباط است.
از جمله تفاوتهای دیگر این دو مدل، ارتباط عمده بازاریابی مصرفی در ارتباط با اینترنت است. با توجه به این مسئله، باید بازاریاب، از تکنیکهای جدید تبلیغات و دنیای مجازی، اطلاعات کامل داشته باشد. در این صورت میتواند محصولات یا خدمات خود را به مشتریان ارائه دهد و دربارهی محصولات اطلاعات کافی در اختیارشان بگذارد.
در بازاریابی نهایی مصرفی، تصمیم گیرنده نهایی فقط یک شخص است. اما در مدل B2B برای صاحبان کسب وکار، خود محصولات، ریسک بسیار بالایی دارند و برای جزء به جزء آنها باید زمان، هزینه و … بگذارند.
برحی از مطالب مرتبط:
بازاریابی b2b چیست، بررسی انواع بازاریابی b2b
تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟
یادگیری ماشین چیست؟ Machine Learning چگونه عمل میکند؟
کاربرد هوش مصنوعی در آموزش چیست؟
تکنولوژی Hyper Threading چیست؟
اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد تفاوتهای بازاریابی B2C با B2B صحبت کنیم:
- بازاریابی مصرفی به دلیل اینکه به صورت مستقیم با مصرف کننده نهایی در ارتباط است، بیشتر روی احساس تمرکز میکند. اما بازاریابی B2B به دلیل اینکه قبل از خرید باید از طرف یک مجموعه تأیید شود و توجیه مالی داشته باشد، بیشتر روی منطق تمرکز دارد.
- در بازاریابی مصرفی، مصرف کننده به صورت خلاصه، اطلاعاتی قابل هضم نیاز دارد. چیزی که در B2C اهمیت دارد، جذابیت اطلاعات و تبلیغات است. اما در بازاریابی B2B، اطلاعات باید به صورت ریز و با جزئیات باشد. حتی جلسههای توجیهی برای آن برگزار شود.
- در B2C مصرف کننده، ممکن است یک برند را تعقیب کند، اما اگر برند جدیدتر و هیجانانگیزتر بیاید، به راحتی برند قبلی را ترک کرده و به سراغ برند جدید میرود. در این سبک بازاریابی، وفاداری معنایی ندارد. اما در بازاریابی B2B ، اغلب بازاریابان، محتوا و اطلاعات مفیدی به مشتریهایشان میدهند و برای آنها ارزش ایجاد میکنند و سعی دارند، رابطه ای ایجاد کنند که با یک یا دو بار اشتباه، به هم نخورد.
- در بازاریابی مصرفی، تصمیم گیرنده اول و آخر خود مصرف کننده است اما در بازاریابی صنعتی B2B، قبل از اینکه خرید انجام شود. با افراد زیادی همچون مشاوران مالی، سهامداران، مدیران و … باید به توافق رسید.
در بازارایابی B2C، به خوبی میتوان سرعت جذب مشتری را افزایش داد. اما باید برای حفظ این مشتریان طرح و برنامه ریزی داشت. هرچه مارکتینگ شما موفقتر باشد، فروش محصولات نیز افزایش مییابد.
انواع استراتژی بازاریابی B2C؛ پیاده سازی بازاریابی b2c
در این قسمت به ۸ نوع استراتژی بازاریابی B2C و روش پیاده سازی بازاریابی B2C صحبت میکنیم. اما بهتر است قبل از صحبت درباره انواع استراتژی بازاریابی B2C ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا در بازاریابی B2C به یک استراتژی برای فروش نیاز داریم؟
استراتژی بازاریابی B2C به شما کمک میکند تا برای فروش آماده باشید. استراتژی بازاریابی b2c با یک آیندهنگری حرفهای در شیوه پاسخ به مشتریان و گسترش بازار بسیار تأثیرگذار است.
خریدار را یک انسان زنده تلقی کنید و با او ارتباط بگیرید.
به طور مثال در بازاریابی محتوایی، مخاطب خود را یک انسان تلقی کنید که حس دارد و شما میخواهید با او ارتباط بگیرید! نه موجودی همچون رباتهای دستگاههای خودپرداز، که تنها پول نقد برای محصولات به شما میپردازد.
بنابراین اگر در حال نوشتن مقالات وبلاگ یا ارسال پست در شبکههای اجتماعی هستید، مطالبی تهیه کنید که هم راستا با نام تجاری شما باشد و با مخاطب هدف، در سطح یک انسان برخورد کرده و ارتباط بگیرید.
برگزاری مسابقههای خلاق و جذاب
یکی دیگر از روشهای جذب مشتری، برگزاری مسابقات خلاق و جذاب، در وبلاگ خود یا شبکههای اجتماعی است. چیزی که در برگزاری مسابقه مهم است، اجرای همه قوانین مسابقه روی هر پلتفرمی که هستید. علاوه بر اجرای درست مسابقه، برقراری ارتباط با مخاطب هدف، به گونهای که نظراتشان را برای شما ارسال کنند، موجب میشود تا تعامل شما با مخاطبانتان افزایش یابد.
شاید یک جایزه گران بها و وسوسه انگیز برای شرکت در مسابقه قرار دهید که ربطی با کسب و کار شما هم نداشته باشد! به طور مثال فرض کنید که کسب و کارتان، در مورد برگزاری دورههای مختلف درسی است، اما جایزهتان به فرد برنده، یک عدد تلویزیون تخت است. درست است که جایزهی شما، بسیار وسوسه انگیز بوده، اما ربطی به دورههایتان ندارد و در نتیجه به هدف دلخواهتان که جذب مشتری بیشتر است، نخواهید رسید.
اضافه کردن پیشنهاد رایگان با هر خرید
در این شیوه، به مردم، شما این اطمینان را میدهید که بدون پرداخت پول بیشتر، چیزی اضافی دریافت می کنند! این استراتژی یک پیروزی برای هر دو طرف است! شما برای محصول خود مبلغی دریافت میکنید و مشتری نیز برای خریدش یک پاداش میگیرد!
اولویت بندی و هدف بندی سئو برای جست و جو کنندگان
بسیاری از کارآفرینان، وقتی محتوای خود را بروزرسانی میکنند، به فکر کاربران خود نیستند و گمان میکنند که تمامی جستجوهای گوگل به یک شکل هستند. اما این طور نیست.
به طور مثال، شما برای یافتن موبایل جدید، ممکن است فقط نام آن را جستجو کنید. اما اگر اطلاعات کافی در مورد آن بخواهید، عبارت «مشخصات» را به ابتدای آن، اضافه خواهید کرد. بنابراین بسته به فعالیتهایی که انجام میدهید، کلمه کلیدی شما تغییر پیدا خواهد کرد و نسبت به آن تولید محتوای جدیدی انجام میدهید.
در حالت عادی، ممکن است برای تمامی جستجوها، تولید محتوا کنید. اما با بهینه سازی درست و هدفمند، مخاطبان خود را هدف قرار میدهید. این کار باعث میشود، شما در اینترنت بیشتر دیده شوید، در نتیجه به برند سازیتان نیز، بسیار کمک خواهد شد.
ایجاد باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان، این امکان را به شما میدهد، تا با مشتریانتان، تعامل بیشتری داشته باشید و سطح اکانتتان را ارتقا ببخشید. این مرحله را مرحله وفاداری مشتری میگویند. مشتری در ازای تلاشش برای بالا بردن سطح رابطه از جانب شما پاداش میگیرد. این کار باعث افزایش تعامل بین شما و مخاطبانتان میگردد.
استفاده از شبکههای اجتماعی در بازاریابی مصرفی
در دنیای مدرن دیجیتالی بسیاری از برندها، با استفاده از رسانههای اجتماعی، موفقیتهای زیادی کسب کردهاند. اگر در بودجه خودتان پولی برای تبلیغ در شبکههای اجتماعی ندارید، تمرکز خود را روی استراتژی بازاریابی B2C قرار دهید.
ارتباط با اینفلوئنسرها
اینفلوئنسر یا افراد تأثیرگذار، چهرههای دیده شده در شبکههای اجتماعی هستند که میتوانند روی افراد تأثیر بسزایی بگذارند. با کمک و پشتیبانی آنها میتوانید، مخاطبان خود را افزایش دهید.
سرمایه گذاری در بازاریابی موبایل
بسیاری از مردم تبلت یا لپ تاپ رومیزی ندارند، اما اغلب یک گوشی همراه هوشمند دارند و تمام محاسباتشان را با آن انجام میدهند. به همین دلیل است که بازایابی مصرفی یا B2C با موبایل در صدر کارها قرار میگیرد. بهتر است محتوای تولید شده خود را با یک گوشی همراه بررسی کنید تا مشکلی از نظر نمایش نداشته باشد.
در بازاریابی B2C سطح رابطهی ما با مشتری بسیار مهم است. هرچه رابطهی ما بهتر باشد، در تجارت موفقتر خواهیم بود. در تجارت، بهترین مشتریان و جذب و حفظ آنها بسیار مهم است. استفاده از نرم افزار CRM به ما در اجرای کمپینهای مختلف، معرفی و مشخص کردن روالها و فرآیندهای فروشی که بیشتر تکرار میشوند، بسیار تأثیر گذار است. البته محاسن استفاده از نرم افزار CRM به همین جا ختم نمیشود. از این نرم افزار میتوان در جهت پاسخ گویی به نیازها و رفع تقاضای مشتری، ایجاد و اجرای یک استراتژی فعال و راهبرد که هزینهها را کمتر میکند و ارتباط با مشتری را عمیقتر میسازد نیز استفاده کرد.
با خرید crm مایکروسافت ، بهتر میتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و در نتیجه رضایت و درآمد بیشتری داشته باشید. علاوه باین نرم افزار CRM فالنیک، با دسترسی به اطلاعات مشتریان به شما کمک میکند تا آنها را مدیریت و برنامهریزی کنید.
در بازاریابی مصرفی، مشتری، تنها به دنبال اهداف شخصی خود، از خرید محصول است. در واقع بازاریابی B2C، یک روند بسیار شخصی است که تصمیم گیرنده نهایی آن، فقط یک شخص است که زمان زیادی هم نمیگیرد.
یکی از نمونههای بازاریابیهای مصرفی بسیار موفق، دیجی کالاست. این وب سایت با ارائه محصولات متنوع و معرفی کامل مشخصات محصول، همراه عکسهای با کیفیت، آن محصولات را در اختیار کاربران قرار میدهد. آنها هم میتوانند، بدون صرف زمان اضافی، به صورت آنلاین، محصولات مورد نظرشان را با هم مقایسه و خریداری کنند. به این ترتیب هر دو طرف سود میکنند.
در بازارایابی B2C، به خوبی میتوان سرعت جذب مشتری را افزایش داد. اما باید برای حفظ این مشتریان طرح و برنامه ریزی داشت. هرچه مارکتینگ شما موفقتر باشد، فروش محصولات نیز افزایش مییابد.”
منبع