وفاداری مشتری یک اصل مهم در فرایند بازاریابی و فروش است. برنامه وفادارسازی مشتری باعث میشود که او، خرید یا دریافت خدمت از شما را ترجیح دهد. یکی از راهکارهای وفاداری و نگهداشت مشتری، استفاده از برنامهها و اپلیکیشنهای باشگاه مشتریان است. بهترین باشگاه مشتریان ایران تعامل و ارتباط شما با مشتریان را حفظ میکند.
یک باشگاه مشتریان که با اصول درست و با توجه به نیازهای کسب و کار شما طراحی شده است، میتواند محبوبیت شما را در بین مشتریانتان بیشتر کند. این محبوبیت کسب و کار شما را همچنان مقیاسپذیر نگه دارد.
در این مقاله فالنیک، شما را با ویژگیهای بهترین باشگاه مشتریان و نمونههای موفق ایرانی و خارجی آن آشنا میکند. با ما همراه باشید. برای مدیریت خدمات و تقسیمبندی مشتریان در این باشگاه باید از یک نرم افزار CRM استفاده کنید. شرکت فالنیک، نرمافزار Microsoft Dynamics CRM را بومیسازی کرده است. شما میتوانید برای مشاوره خرید مایکروسافت داینامیک crm با ما تماس بگیرید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
برخی از مطالب مرتبط:
بررسی تخصصی سرور HPE DL20 Gen10؛ پادکست
نشست خبری توسعه شبکه آداک (ایران اچ پی) در نمایشگاه الکامپ
ارائه خدمات توسعه شبکه آداک (ایران اچ پی)
معرفی انواع هارد سرور و بررسی بهترین هاردهای سرور hp
بررسی تخصصی سرور HPE ML30 G10؛ پادکست
بهترین باشگاه مشتریان چه ویژگی هایی دارد؟
قبل از اینکه در مورد ویژگیهای بهترین باشگاه مشتریان با هم صحبت کنیم، ابتدا بهتر است بدانیم باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان، یک برنامه وفادارسازی است که مشتریان را تشویق به خرید یا استفاده دوباره از خدمت شما میکند. در این برنامه، مشتری مداری و رضایت او حرف اول را میزند. شما با اراهکارهایی مثل امتیاز دهی و تخفیفات ویژه برای کاربرانتان، رضایت مشتری را بیشتر جلب میکنید.
با ارائه این خدمات، مشتری درک میکند که شما تنها به سود خود فکر نمیکنید بلکه، رضایت او هم جزو اهداف شماست. پس برای خرید یا گرفتن خدمات به شما اعتماد میکند. این اعتماد باعث میشود که کاربر شما را به سایر رقبا ترجیح دهد.
حال که با مفهوم باشگاه مشتریان آشنا شدید، باید ببینید برای ایجاد بهترین سیستم باشگاه مشتریان یا برنامه وفادارسازی مشتری چه کارهایی باید انجام دهید؟ این برنامه باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا باعث افزایش محبوبیت شما شود؟
جذب مشتری بیشتر و افزایش وفاداری آنها، مهمترین اهداف بهترین باشگاه مشتریان است. برای برآورده شدن این دو هدف مهم، این برنامه باید یک سری ویژگیها داشته باشد. در ادامه این ویژگیها را بخوانید.
قابلیت انعطاف و هماهنگی؛ بهترین باشگاه مشتریان ، امکاناتی مطابق با نیازهای کسب و کار شما دارد
یک برنامه وفادارسازی، انعطافپذیر است. استفاده از یک پلتفرم آماده، اجازه طراحی و شخصیسازی باشگاه را به شما نمیدهد. این موضوع در آینده، تعامل و ارتباط با مشتری، سیستم امتیازدهی و طراحی کمپینهای شما را محدود میکند.
رفتار مشتری در بهترین باشگاه مشتریان به صورت دقیق دنبال و تحلیل می شود
یک باشگاه مشتری کارآمد، میتواند رفتارهای مشتری را تحلیل کند. با استفاده از این تحلیلها، تقسیمبندی مشتریان انجام میشود. در این تقسیمبندی، مشتریان وفادارتر اولویت بیشتری دارند.
در بهترین باشگاه مشتریان امکان تعریف پیشنهادهای متنوع و هدفمند بر اساس تحلیل رفتار مشتری وجود دارد
بعد از تقسیمبندی مشتریان، برنامه برای هر گروه، هدیههای مختلف مثل تخفیف، بن خرید و خدمات دیگری پیشنهاد میدهد. این پیشنهادها باعث غافلگیری مشتری و افزایش محبوبیت شما میشود.
بهترین باشگاه مشتریان به بهترین روش راه اندازی می شود و کار با آن مبهم نیست
چنانچه کار با نرم افزار باشگاه مشتریان سخت یا مبهم باشد، مشتری از عضو شدن در آن صرف نظر میکند. بنابراین بهترین باشگاه مشتریان ایران ، برنامهای راحت و بیدردسر دارد و از سرعت خوبی هم برخوردار است.
نرخ خرید و نرخ جذب مشتری جدید به صورت صعودی است
بهترین باشگاه مشتریان ایران ، با در نظر گرفتن مزایایی همچون تخفیفهای مناسب، مشتری را ترقیب به خرید بیشتر میکند. با این راهکار، نگهداشت مشتری انجام میشود و در نتیجه نرخ خرید بالا میرود.
باشگاه مشتریان، یک برنامه وفادارسازی است که مشتریان را تشویق به خرید دوباره از شما میکند. در این برنامه، مشتری مداری و رضایت او حرف اول را میزند. شما با اراهکارهایی مثل امتیاز دهی و تخفیفات ویژه برای کاربرانتان، رضایت مشتری را بیشتر جلب میکنید.
فرایندهایی مثل عضویت، ثبت تراکنش و تخصیص آفر به صورت اتوماتیک انجام می شود
یک نرم افزار باشگاه مشتری حرفهای، بسیاری از کارها را به صورت خودکار انجام میدهد. از کاربردیترین فرآیندهای خودکار این برنامه باید به ثبت تراکنش برای مشتری در مدت زمان کوتاه، ارسال خودکار آفرها اشاره کرد. با وجود این قابلیتها در باشگاه شما، مشتری برای ثبت نام در برنامه و استفاده از آن سردرگم نمیشود.
بهترین باشگاه مشتریان هوشمند است
هوشمندی برنامه وفادارسازی مشتری یک ویژگی مهم است. این برنامه باید تخفیفها و بنهای خرید را با توجه به منافع کسب و کار شما، برای مشتری در نظر بگیرد. هوش مصنوعی برنامه، با تحلیل رفتار مشتری، به شما پیشنهاد میدهد چه تخفیفی برای وفادار کردن مشتری و حفظ منافع شما مناسبتر است. این قابلیت با بررسی واکنش مشتری به تخفیف و عملکرد او به شما میگوید که این آفر شما چه نتیجهای داشته است.
بهترین باشگاه مشتریان قابلیت توسعه دارد
بهترین باشگاه مشتریان ایران ، قابلیت توسعه دارد و میتوان در آن تغییر ایجاد کرد. هر کسب و کاری، در طول سالهای مختلف رشد میکند و نیاز به تغییر دارد. با توجه به این موضوع، این برنامه هم باید قابلیت رشد و توسعه داشته باشد تا در ادامه عمر کسب و کارتان، دچار مشکل نشوید.
بهترین باشگاه مشتریان ایران
برای اینکه بهترین باشگاه مشتریان را داشته باشید، میتوانید از چند نمونه باشگاه مشتریان موفق کسب و کارهای ایرانی ایده بگیرید. در این قسمت چند مورد از آنها را به شما معرفی میکنیم.
باشگاه مشتریان دیجی کالا یا دیجی کلاب
یک نمونه موفق بهترین باشگاه مشتریان ایران ، دیجی کلاب است. این برنامه، با فعال نگهداشتن حساب کاربری مشتریان، ایجاد سیستم امتیازبندی و انجام قرعهکشیهای مختلف، وفاداری مشتریان به دیجی کالا را بیشتر کرده است. از جمله مهمترین قابلیتهای این باشگاه باید به موارد زیر اشاره کنیم:
- امتیازدهی برای هر خرید: در این فروشگاه اینترنتی، کاربر به ازای هر ۱۰ هزار تومان خرید یک امتیاز دریافت میکند. (حداکثر امتیازی که مشتری میتواند از این طریق کسب کند، ۱۵۰ امتیاز است.)
- امتیازدهی برای شرکت در نظرسنجیها: دیجی کالا برای تحلیل بهتر رفتار مشتریانش، با دادن امتیاز، آنها را ترقیب به شرکت در نظرسنجیها میکند. شرکت در هر نظرسنجی ۵ امتیاز دارد و حداکثر امتیاز ثبت نظر ۲۴۰ امتیاز دیجی کلاب خواهد بود.
- دادن امتیاز باشگاه به کاربران برای معرفی محصول به دیگران: معرفی محصول خریداری شده توسط مشتری به دوستان و آشنایان هم امتیاز دیجی کلابی دارد. سقف امتیاز دریافتی از این طریق، ۳۰۰ امتیاز است.
- بازی، کد تخفیف و بن خرید: مشتریان با شرکت در بازیهای مختلف، میتوانند کد تخفیف، کارت هدیه و … دریافت کنند و خریدهای به صرفهتری انجام دهند.
باشگاه مشتریان اسنپ یا اسنپ کلاپ
باشگاه مشتری موفق ایرانی دیگر، اسنپ کلاب است. هر کاربر، بعد از ثبت نام در اسنپ، به صورت خودکار، عضو باشگاه مشتریان هم میشود.
اسنپ، سرویسهای متعددی دارد که با استفاده از آنها، مشتری امتیاز کسب میکند. مشتری میتواند در اسنپ کلاب، امتیازهای خود را به بن تخفیف تبدیل و در استفادههای بعدی از اسنپ، هزینه کمتری پرداخت کند.
باشگاه مشتریان اپلیکیشن آپ یا کلوپ آپ
یکی نمونه دیگر از بهترین باشگاه مشتریان ایران ،باشگاه مشتریان آپ یا کلوپ آپ است. این باشگاه دارای کمپینها و جشنوارههای مختلف است.
هرچه مشتری تراکنش بیشتری با اپلیکیشن آپ انجام دهد، امتیاز بیشتری دریافت میکند . چنانچه مشتری، در رتبههای برتر قرار بگیرد، میتواند بدون قرعهکشی برنده جایزه شود. هر هفته باشگاه مشتریان آپ، یک مسابقه دارد و آخر هر ماه هم یک قرعهکشی ۲۰ میلیون تومانی برگزار میکند.
باشگاه مشتریان شاتل
دلیل موفقیت شاتل به عنوان بهترین باشگاه مشتریان ایران هم موارد زیر است:
- هرچه سابقه حضور مشتری در باشگاه بیشتر باشد، امتیاز و مزایای بیشتری خواهد داشت.
- با امتیازات باشگاه، کاربر میتواند از خدمات مختلف، مانند انتخاب سیم کارت شاتل موبایل، تماشای آنلاین فیلم و سریال در نما آوا یا ترافیک رایگان استفاده کند.
- اختصاص پیشنهادهای ویژه، برای افرادی که در باشگاه مشتریان عضو هستند.
- اختصاص تخفیفهای ویژه برای اعضای باشگاه در زمینه خدمات آموزش در حوزه فناوری اطلاعات، تفریح و سرگرمی.
بهترین باشگاه مشتریان دنیا
در این قسمت بخشی از لیست باشگاه مشتریان موفق دنیا را به شما معرفی میکنیم:
- باشگاه مشتریان استارباکس: استارباکس، شرکت کافیشاپهای زنجیرهای آمریکایی، برای مشتریان باشگاه خود یک اپلیکیشن مجزا طراحی کرده است. مشتریان میتوانند سفارشهایشان را در آن ثبت کنند. در این باشگاه، کاربران، میتوانند نوشیدنی مجانی هم برنده شوند.
- باشگاه مشتریان ایکیا: شرکت سوئدی تولیدکننده کالاهای خانگی ایکیا، تخفیفهای ویژه، برای اعضای باشگاه مشتریان ایکیا (Family IKEA)، در نظر گرفته است. یکی از این تخفیفات جالب، نگهداری رایگان یک روزه فرزندان اعضای باشگاه در محیطی امن است.
- باشگاه مشتریان آمازون: باشگاه مشتریان آمازون به نام (Amazon Prime) شهرت دارد. مشتریانی که در این باشگاه عضو هستند، در ازای پرداخت مبلغ مشخصی به طور سالانه، محصولاتشان ۲ روزه و به صورت رایگان به دستشان میرسد.
- باشگاه مشتریان اوبر: اوبر، سرویس آنلاین همسفری، یکی از موفقترین باشگاههای مشتریان دنیا را دارد. این شرکت برای مشتریان خود، ۴ طرح آبی، طلایی، نقرهای و مشکی طراحی کرده است. هرچقدر امتیاز مشتری بیشتر باشد، سطحش تغییر کرده و میتواند از خدمات بهتری استفاده کند.
با حضور گسترده اینترنت در کسب و کارها، داشتن یک باشگاه مشتریان پویا یکی از الزامات مهم برای توسعه و پیشرفت کار است. برای ایجاد بهترین باشگاه مشتریان ایران باید از یک نرمافزار کاربردی استفاده کنید.