سازوکار تولید محتوای آموزشی در آموزش مجازی

دسته بندی ها :
سازوکار تولید محتوای آموزشی در آموزش مجازی

زمان مطالعه: 14 دقیقهتولید محتوای آموزشی خوب و جذاب برای آموزش مجازی، یکی از دغدغه‌هایی است که سازمان‌ها برای تشویق اعضای خود به پیشرفت حرفه‌ای‌شان با آن مواجه هستند. موسساتی که کلاس‌های آنلاین و وبینار برگزار می‌کنند، در ایجاد و ارائه محتوا از طریق سامانه آموزش مجازی (LMS) برای بار نخست دچار چالش می‌شوند. در این مطلب خواهیم گفت تولید محتوای آموزشی در سامانه LMS چگونه است.

بهترین روش برای ارائه یک محتوای آموزش مجازی خوب از طریق LMS این است که یک پروسه تعریف شده داشته باشید که هر آنچه به عنوان یک مدیر آموزشی نیاز دارید، از جمله اینکه چگونه تجربه آموزشی مثبتی را برای اعضا ایجاد کنید و اینکه خروجی‌های دلخواه فراگیران و مدیران چه هستند، را درنظر بگیرد. از طرفی باید بدانید LMS چه عملیاتی را برای پشتیبانی هر مرحله از پروسه ارائه می‌دهد.

ساخت محتوای آموزش مجازی

پیش از هر چیز باید به عواملی که افراد را به سمت کسب دانش سوق می‌دهد، بپردازیم. معمولا در این راه پنج عامل موثر هستند که عبارتند از:

1. جدید (New) : وقتی شما از روی علاقه یا نیاز، برای نخستین بار مطلب جدیدی می‌آموزید.
2. بیشتر (More): شما در حال توسعه دانشی هستید که قبلاً آموخته‌اید.
3. به کارگیری (Apply): شما به آن چه که پیشتر آموخته‌اید، عمل می‌کنید.
4. حل مشکل (Solve): شما از دانش خود برای حل مشکلی که با آن دست به گریبان هستید، سود می‌جویید.
5. تغییرات (Change) : شما یاد می‌گیرید که چطور یک کار را به شیوه جدید یا متفاوتی انجام دهید.

آشنایی با این معیارهای پنج‌گانه می‌تواند در هدف‌گذاری و بازاریابی دوره آموزشی‌تان (اگر قصد فروش آن را داشته باشید) موثر باشد، و حتی بر نحوه ارائه مطالب به مخاطبان.

معیارهای پنج‌گانه

به عنوان مثال، اگر شما در حال ساخت یک دوره آموزشی الکترونیکی هستید که بیشتر حول More می‌چرخد، در آن صورت بهتر است که یادگیرنده‌ها را به خوبی بشناسید، زیرا در این دوره شما باید بدانید که آنها قبلاً چه علم و فنی آموخته‌اند.
این امر به نوبه خود به شما کمک می‌کند که محتواهای غیرضروری را از دوره حذف کنید و بر موارد مهم متمرکز شوید.
اگر دوره آموزشی شما بیشتر به Change می‌پردازد، در این صورت باید به استفاده بیشتر از نمودارها، اینفوگرافیک‌ها و دیگر عناصر توضیحی روی آورید، چرا که شما می‌خواهید انجام یک کار را به شیوه جدید و متفاوت به افراد بیاموزید.
این قوانین، در مورد دیگر معیارهای پیش گفته نیز صادق است.

حالا نوبت آن است که دست به کار شوید و مراحل راه‌اندازی دوره آموزش مجازی را یکی پس از دیگری طی کنید:

با «چرا» شروع کنید

این یعنی مخاطب هدف شما پیش از شروع دوره باید بداند چه چیزی خواهد آموخت، چگونه یاد خواهد گرفت و چرا این آموزش برای او مفید است. وقتی پاسخ چرایی را دریافت کردند، انگیزه و اشتیاق بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کنند.

تعیین اهداف آموزش مجازی ممکن است تحت تاثیر نیازهای تحصیلی یا شکاف و نقصی که در آموزش مجازی شما وجود دارد، باشد. به عنوان مدیر آموزشی باید مطمئن شوید محتوای شما نیازهای فراگیران را برآورده می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا به اهداف پیشرفت حرفه‌ای‌شان دست یابند.

برای «چه کسی» قرار است دوره برگزار کنید؟

یکی از بارزترین اشتباهاتی که متخصصان حرفه‌ای آموزش مجازی در توسعه دوره‌های آموزش مجازی مرتکب می‌شوند، ارزیابی و تحلیل نامناسب مخاطب یا موضوع است. از متخصص بپرسید بایستی به چه موضوعی بپردازید یا چه موضوعی را حذف کنید. در مورد مخاطب شما می‌خواهید بازخوردهای ارزشمند از طریق نظرسنجی، مصاحبه و گروه‌های متمرکز بدست آورید تا فهم عمیقی از آنچه فراگیران می‌خواهند با گذراندن دوره‌های آموزش مجازی به آن دست یابند و به طور کلی انتظارات آنها بدست آورید.

حال که پاسخ این سوالات را یافتید، به سراغ تولید محتوای آموزشی خود بروید. برای این منظور ما ترفندهایی به شما یاد می دهیم تا محتوای آموزش مجازی شما جذاب تر و مفیدتر باشد:

تولید محتوای آموزشی با اینفوگرافی

ترفندهایی برای تولید محتوای آموزشی جذاب

همه ذهن طرف را درگیر کنید

کارشناسان معتقدند صدا به تنهایی و تصویر به تنهایی، بخشی از مغز ما را درگیر می‌سازد؛ همینطور متن و ویدئوی بدون صدا.
به همین ترتیب اگر اینها در تولید محتوای آموزشی با هم ترکیب شوند، اولاً مغز به مقدار بیشتری با محتوا درگیر می‌شود و ثانیاً امکان حواس‌پرتی کاهش می‌یابد.

به طور خاص کار کنید

آن دسته از محتواهای آموزشی که برای طیف خاصی از یادگیرنده‌ها طراحی شده، می‌تواند پیام را بهتر و با قوت بیشتری در ذهن مخاطب حک کند.
هر چه شما بیشتر بر مخاطبان تمرکز کنید، بهتر است.
بنابراین به جای این که یک ویدئوی ده دقیقه‌ای درباره نحوه فروش کالای الف کار کنید، یک ویدئوی کوتاهِ دو دقیقه‌ای که به معرفی قابلیت‌ها و امتیازات کالای الف می‌پردازد، بسازید.
این شیوه بهتر جواب می‌دهد.

سریع بروید سر اصل مطلب

امروزه ذائقه کاربران فست‌فودی شده است.
آنها نه حوصله تماشای تبلیغاتِ پیش از ویدئو را دارند و نه از مقدمه‌چینی و حاشیه‌سازی خوششان می‌آید.
پس در تولید محتوای آموزشی سریع به سراغ موضوع اصلی بروید و حاشیه‌ها را کنار بزنید.
خلاصه حواستان باشد که اصلاً نباید یادگیرنده‌ها را تنگ‌حوصله کنید.

به بازه زمانی دقت دارید؟

گستره توجه (Attention Span) یادگیرنده‌ها را از قلم نیندازید.
گستره توجه – که به بازه زمانی توجه هم ترجمه شده – به این صورت تعریف می‌شود: چه مدت فرد می‌تواند ذهن خود را بر روی یک فعالیت مشخص متمرکز کند و حواسش به موضوع دیگری پرت نشود؟
خوب است گستره توجه مخاطبان‌تان را محک بزنید و بر همان اساس ویدئوهای آموزشی را تولید و به آنها عرضه نمایید.

شیوه تحویل هم بسیار مهم است

شاید بتوان گفت مهمتر از طراحی و تولید محتوای آموزشی ، نحوه رساندن آن به سمع و نظر مخاطبان است.
شما باید تمام تلاش‌تان را بکنید تا این کار را آسان و آسان‌تر نمایید.
این عبارت را از یاد نبرید: آسان و آسان‌تر.

تولید محتوای آموزشی در یادگیری خرد

مسیر یادگیری را از ساده به دشوار ببرید

کار خود را با محتواهای ساده‌تر شروع کنید، سپس به مرور سطح سختی را افزایش دهید تا فراگیران بتوانند دانش و مهارت خود را تمرین کنند. بدین صورت فراگیران می‌توانند دانش خود را با یک سرعت قابل کنترل مدیریت کنند که به آنها اعتماد به نفس می‌دهد و تشویقشان می‌کند.

هر چه پیشتر می‌رود، محتوا نیز بیشتر بر تمرین و کار عملی جهت سنجش آموزه‌های فراگیران تمرکز می‌کند. محتوای عملی مانند آزمون با بازخوردهای خودکار ممکن است به کار گرفته شود.

ابزار نوشتاری خود را انتخاب کنید

ابزار نوشتاری که مورداستفاده قرار می‌دهید، قدرت آن را دارد که دوره آموزشی شما را بسازد یا خراب بکند. به همین خاطر مهم است که ابزار نوشتاری آموزش مجازی مناسبی را انتخاب کنید که ویژگی‌ها و عملکردی که می‌خواهید را ارائه دهد و قابل استفاده باشد. مهارت‌ها و قابلیت‌های تیم آموزش مجازی را برای یافتن بهترین گزینه در نظر بگیرید. به طور ایده‌آل، شما نیاز به ابزار نوشتاری دارید که هم انعطاف‌پذیر باشد و هم استفاده از آن آسان باشد.

اگر متوجه شدید تیم شما تجربه محدودی در برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی دارد، سراغ ابزار نوشتاری ابتدایی‌تر بروید که قالب‌های آماده و کتابخانه گرافیک دارد. اما از سویی دیگر، اگر تیمی از متخصصان حرفه‌ای با مهارت‌ها و استعدادهای زیاد دارید، ابزار نوشتاری انتخاب کنید که قابلیت‌های و ویژگی‌های پیشرفته‌ای ارائه دهد که برای طراحی سناریوهای آموزش مجازی پویا و همه جانبه نیاز دارید.

از زبان مخاطب خود استفاده کنید

محتوا زمانی جذاب است که با زبان مخاطب هدف صحبت کند. این یعنی هم قابل فهم و هم مرتبط با فراگیر باشد. به این خاطر که وقتی فراگیر مجبور باشد یک جمله را مجدد بخواند یا ویدئو را به عقب برگرداند تا متوجه موضوع شود، تمرکز و توجه خود را از دست می‌دهد.

بهتر است اندکی تحقیق در خصوص پیش زمینه مخاطبان انجام دهید. اگر هنوز مطمئن نیستید که مخاطبان شما درک اولیه از موضوع دارند، رویکرد ساده‌تری را پیش بگیرید. اگر فراگیران احساس کنند شما موضوعی را بیان می‌کنید که آنها کاملا می‌دانند، به سادگی از روی آن می‌پرند و سراغ چیز دیگری می‌روند.

تولید محتوای آموزشی چندرسانه‌ای

قالب آموزش مجازی بسازید یا از قالب‌های آماده استفاده کنید

تعدادی سایت‌ها و ابزارهای آموزش مجازی وجود دارند که به شما دسترسی به قالب‌بندی صفحات می‌دهند که می‌توانید در طراحی دوره‌های آموزش مجازی مورداستفاده قرار دهید. به جای آنکه همه صفحه‌بندی را از ابتدا درست کنید، می‌توانید از این قالب‌های آموزش مجازی استفاده کنید و مدت زمان توسعه دوره آموزش مجازی خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

برخی قالب‌های آموزش مجازی می‌توانند برای هر برند سفارشی‌سازی شوند. این به متخصصان آموزش مجازی که چندان حرفه‌ای نیستند این قابلیت را می‌دهد که بدون هیچ دانش طراحی یا برنامه‌نویسی، دوره آموزش مجازی خود را درست کنند. از طرف دیگر حرفه‌ای‌ها نیز می‌توانند در صورتی که زمان یا منابع برای ایجاد قالب‌های آموزش مجازی خود ندارند، از این قالب‌ها استفاده کنند تا دوره خود را به سرعت طراحی کنند.

یک سامانه آموزش مجازی اَبری (cloud-based LMS) انتخاب کنید

یکی از چیزهای شگفت‌انگیز در دنیای آموزش مجازی این است که به منابع و ابزارهای بیشماری دسترسی دارید. شما می‌توانید کل دوره آموزش مجازی را از ابتدا تا انتها در سامانه آموزش مجازی اَبری طراحی کنید.

حتی اگر فاقد هرگونه دانش طراحی باشید، خیلی راحت می‌توانید وارد یکی از این پلتفرم‌های فوق‌العاده شوید، ثبت‌نام کنید، مطالب موردنظر خود را بارگذاری کنید و انواع عناصر چندرسانه‌ای و گرافیک‌ها را در دوره آموزش مجازی خود قرار دهید.

اینگونه سامانه‌ها شما را قادر می‌سازد تا آزمون و امتحان قرار دهید و تقویم تحصیلی درست کنید که مهلت نهایی تکالیف مهم و رویدادهای آموزشی را برای فراگیران برجسته می‌سازد. به دنبال سامانه آموزش ابری باشید که متناسب با نیازهای شما و مهمتر از آن نیازهای مخاطبان شما باشد.

بخوانید: آیا سامانه آموزش مجازی ابری خوب است؟

یادتان باشد بسیاری از سامانه‌های آموزش مجازی ابری به صورت ماهانه شارژ می‌شوند. باید بدانید چقدر می‌توانید از بودجه خود هزینه کنید و ببینید هزینه آن با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد سامانه می‌ارزد یا خیر؟

منابع و فرم‌های مختلف یادگیری را به کار ببرید

برای ایجاد یک محتوای دوره خوب، باید استایل‌های مختلف را به کار ببرید؛ چرا که فراگیران شما سلایق متنوعی در سبک‌های یادگیری دارند. برخی از آنها دیداری‌اند، برخی دیگر فایل‌های صوتی را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر نیز می‌خواهند خودشان در این فرآیند دخیل باشند.

توازن بین عناصر محتوای دیداری، شنیداری و عملی بهترین روش برای جذب افراد به فرآیند یادگیری است و همه افراد را درگیر می‌کند. پس دانش، مهارت و مفاهیم باید از طریق انواع محتوای ویدئویی، گرافیکی، نوشتاری و فعالیت‌هایی چون سناریوهای شاخه‌ای و تکالیف گروهی ارائه گردد.

 

سامانه ابری امگا

اگر به دنبال یک سامانه آموزش مجازی هستید که انواع محتوای آموزشی را پوشش دهد، سامانه ابری امگا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بیشتر مواقع هدف آموزشی شما نیاز به یک فرمت خاص محتوایی دارد. مثلا وقتی قرار است به فراگیر لیستی از اطلاعات داده شود، بهتر است محتوای نوشتاری باشد. ممکن است وقتی محتوا را در سه سبک آموزشی ارائه می‌دهید، دچار تکرار شوید، نگران نباشید زیرا این تکرار می‌تواند در به خاطرسپاری و درک بهتر موضوع موثر باشد.

عناصر محتوا در تولید محتوای آموزشی

ساده، مختصر و مفید بنویسید

در تولید محتوای آموزشی خوب، هرچه مختصرتر باشد، بهتر است. اما ایجاد محتوای مختصر گاهی سخت‌تر از محتوای بلند است. چرا که محتوای کوتاه باید تمرکز، اختصار و انتخاب دقیق‌تری داشته باشد.

بنابراین یک مرحله مهم در تولید محتوای آموزشی ، تصمیم‌گیری در خصوص آن است که چه چیزی را باید کنار گذاشت. تنها محتوایی باید نگه داشته شود که دقیقا مرتبط با هدف دوره آموزشی است. حتی می‌توانید اصول آموزش خرد را برای ایجاد محتوایی در قطعات کوچک جهت یک تجربه آموزشی سریع و راحت، به کار بگیرید.

یادتان باشد فراگیران مشغله دارند، پس مدت زمانی که برای تکمیل محتوای دروس لازم است را در نظر بگیرید (مانند خواندن متون، تماشای ویدئوها، پاسخ دادن به آزمون‌ها و …). اگر این مدت زمان طوری است که فراگیر را عصبی می‌کند، پس لازم است محتوای خود را کوتاه کنید.

تا جای ممکن همه چیز را ساده نگه دارید. اگر می‌دانید چگونه سناریوها و شبیه‌سازی‌های آموزش مجازی پیشرفته را خلق و اجرا کنید، پس در استفاده از چندرسانه‌ای آزاد هستید. اما لازم نیست خود را متعهد و ملزم به استفاده از چندرسانه‌ای‌ها بکنید.

هرچقدر استفاده از عناصر گرافیکی، فایل‌های صوتی و تصویری را به حداقل برسانید، نه تنها فرآیند طراحی و توسعه شما کمتر استرس‌زا می‌شود، بلکه تمرکز دوره آموزش مجازی را بیشتر بر موارد مهم قرار می‌دهید که مرتبط با موضوع است.

بر متن تمرکز داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که اهداف اولیه آموزش را تامین می‌کند. از بلوک‌های متنی طولانی اجتناب کنید و متن را به صورت فهرست نقطه‌ای یا تیترهای بولدشده درآورید تا از ارائه حجم زیاد مطالب خسته‌کننده پرهیز شود.

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

برخی از مطالب مرتبط:

آموزش کامل راه‌اندازی Skype در شبکه داخلی

آموزش سفارشی سازی View در CRM

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

آموزش Mapping در Microsoft Dynamics CRM

آموزش تنظیم کارت شبکه و تنظیمات ip در esxi و رفع مشکلات کارت شبکه esxi

 

محتوای شما باید اصیل و باکیفیت باشد

استفاده از محتوای آماده چندان هم بد نیست. می‌تواند کارآمد باشد و گاهی به فراگیران دیدگاه متفاوتی بدهد و مجموعه جذابی از فعالیت‌های آموزشی ارائه کند که آنها را به مشارکت فراخواند. اما اگر دوره آموزشی شما به سرعت در حال رشد است، باید محتوای اصیل تولید کنید.

پس مطمئن شوید حداقل 50 درصد از محتوای دوره آموزش مجازی شما توسط متخصص این حوزه تولید شده است. متن‌هایی بنویسید، اینفوگرافی‌ها و ویدئوهایی تولید کنید که فراگیران شما نتوانند هیچ جای دیگری آن را پیدا کنند.

چه در تهیه یک فیلم، ضبط یک پادکست، ایجاد اینفوگرافی و چه نوشتن متن، همیشه سطحی از کیفیت را رعایت کنید. در محتوای صوتی هیچ صدای پس‌زمینه که ایجاد حواس‌پرتی کند، نباید وجود داشته باشد. متن‌های نوشتاری را همیشه خوب چک کنید. این کار مانع از غلط املایی و اشتباهات دستور زبانی می‌شود.

محتوای فعال تولید کنید

باید توازنی از محتوای فعال و غیرفعال رعایت کنید، بدین صورت فراگیران می‌توانند در فرآیند یادگیری خود فعالانه عمل کنند.

محتوای غیرفعال محتوایی است که به سادگی تنها مصرف می‌شود. گوش کردن به یک پادکست، تماشای یک ویدئو یا خواندن یک متن همگی نمونه‌هایی از محتوای آموزشی غیرفعال است. از سوی دیگر، محتوای فعال محتوایی است که فراگیران را به فکر کردن، حل مساله و تمرین دانش و مهارت‌هایشان وامی‌دارد.

حال چطور محتوای فعال تولید کنیم؟ برای شروع می‌توانید از شبیه‌سازی استفاده کنید. برای مثال، در آموزش خدمات مشتری، تیم خود را درگیر یک نمایش کنید که در آن یک نفر نقش یک مشتری ناراضی را بازی می‌کند و دیگر اعضا باید راه‌حلی برای مشکل او پیدا کنند. می‌توانید از جلسات تبادل نظر و تمرین گروهی استفاده کنید تا اعضای گروه را به تفکر و حل مساله با هم وادارید. یا سناریوهایی که به فراگیران اجازه می‌دهد تا خودشان تصمیم بگیرند، بدین صورت از خروجی می‌آموزند.

وقتی فراگیران را به این اکتشاف، آزمایش و ریسک‌پذیری تشویق می‌کنید، محتوای آموزش مجازی فعال شما منجر به بالا رفتن انگیزه و عملکرد و همکاری قوی‌تر می‌شود.

یکی از انواع محتوا که نقش بسیاری در یادگیری دارد، فیلم است. به دلیل اهمیت این نوع از محتوا، در ادامه بیشتر به استفاده از محتوای ویدئویی در آموزش مجازی می‌پردازیم.

اهمیت محتوای ویدئویی در تولید محتوای آموزشی

ویدئو در تولید محتوای آموزشی

اگر یک تصویر ارزش هزار کلمه را داشته باشد، یک ویدئو قطعاً برابر با یک میلیون کلمه می‌ارزد! مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که دانشجویان، 50 درصد محتواهایی را که در فیلم آموزشی می‌بینند به یاد می‌سپارند، ولی این رقم برای محتواهای فقط خواندنی 10 درصد است.
بررسی‌های دیگر نیز تاییدی بر این مدعاست که یادگیرنده‌ها، ویدئو را بر متن ترجیح می‌دهند.

اگر بخواهیم مزایای استفاده از ویدئوی آموزشی در آموزش مجازی را نام ببریم، شامل موارد زیر می‌شود:

چرا باید از ویدئو در آموزش مجازی استفاده کرد؟

  • ویدئو فراگیران را بیشتر و بهتر از صفحات آموزشی ساده درگیر دوره می‌کند.
  • ویدئو محتوای توضیحی بهتری دارد، می‌تواند یک مفهوم پیچیده را با استفاده از تصاویر آسانتر کند.
  • فراگیران با استفاده از ویدئو راحت‌تر می‌توانند اطلاعات را به خاطر بسپارند.
  • ویدئو تمرکز را جلب می‌کند.
  • راه فوق‌العاده‌ای است برای ایجاد رابطه خوب با فراگیران.
  • ابزار خوبی است برای آنکه اطلاعاتی که به صورت شفاهی تدریس شده، در خاطر ثبت گردد.
  • دیده شده که می‌تواند ابزار خوبی برای راه انداختن بحث و گفتگو باشد.
  • ویدئوها می‌تواند با دعوت از فراگیران به تفکر و تحلیل، به بهبود تجربه کلی یادگیری کمک کند.
  • شبیه سازی موقعیت که در دوره‌های آموزشی بسیار استفاده می‌شود، در ویدئوها بهتر انجام می‌شود.

گفته می‌شود که انسان‌ها ذاتاً فیلم را دوست دارند و از یادگیری بیزارند! حال چه جالب است که یک سیستم یا ابزاری طراحی شود که بتواند تلخی یادگیری را با شیرینی فیلم و ویدئو بپوشاند.

صنعت آموزش مجازی فکر بکری در این زمینه دارد: استفاده از vILT.

vILT؛ راه‌حلی هوشمندانه برای استفاده از محتوای ویدئویی در آموزش مجازی

vILT  مخفف Virtual Instructor Led Training و به معنای «ارائه محتواهای آموزشی در محیط‌های مجازی یا شبیه‌سازی شده» است.

در vILT آموزگار با استفاده از ابزار آنلاین، یادگیرنده را آموزش می‌دهد و این امر، یک شیوه تعاملی دوسویه پدید می‌آورد.

مزایای  vILT

فاقد محدودیت زمان و مکان

تحقیقات اخیر شرکت آمریکایی Nielsen نشان می‌دهد که تقریباً 44 درصد کل ویدئوهای وب، در زمان کار دیده می‌شود.

بنابراین استفاده از «آموزش ویدئویی» برای ارتقاء سطح علمی کارمندان، باید به عنوان یک اصل جذاب مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.

از سوی دیگر، آموزش مبتنی بر استفاده از ویدئو را می‌توان در هر جا و هر زمانی پیاده کرد.

این امر می‌تواند صرفه‌جویی عظیمی در هزینه‌های سازمانی به ارمغان آورد، زیرا شرکت‌ها از این که بخواهند کارمندان خود را در مکان معینی گرد آورند آسوده می‌شوند و پرسنل نیز می‌توانند به جای «شرکت در کلاس آموزشی»، به دلخواه خویش از وقت کاری‌شان استفاده کنند.

امکان تعامل‌ورزی بالا

در آموزش ویدئویی، یادگیرنده‌ها می‌توانند سوال بپرسند، اظهار نظر کنند، در بحث‌ها شرکت جویند و… بدون این که به جای فیزیکی خاصی محدود باشند.

افراد همچنین قادرند محتویات کمک آموزشی از قبیل فایل‎های PDF، لینک‌های اینترنتی، مقالات آموزشی و غیره را با دیگران به اشتراک بگذارند.

امکان یادداشت‌برداری آنلاین و به اشتراک‌گذاری آنها با سایر اعضای گروه نیز از دیگر مزایای vILT به شمار می‌رود.

اصولاً با فیلم آموزشی می‌توان ارتباطات روشنی میان مربیان و دانش‌آموزان پدید آورد.

این بدان معناست که یک جلسه vILT قادر است علاوه بر تامین اهداف آموزشی، پرسنل را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و از فضای خشک و رسمی محیط کاری بکاهد.

ردگیری آسان

در vILT شما می‌توانید عملکرد دانش‌آموزان را با استفاده از ابزارهایی که در ارزشیابی‌های بلادرنگ کاربرد دارد، رصد کنید.

سپس می‌توانید کارنامه را در اختیار وی بگذارید تا او نیز از وضعیت آموزشی خود بیشتر باخبر شود.

شخصی‌سازی

ارتباط بصری یکی از سریع‌ترین و مناسب‌ترین راه‌های ارسال و دریافت اطلاعات به شمار می‌رود. در این روش می‌توان مقدار قابل توجهی داده را در زمانی کوتاه و به شیوه‌ای آسان به مخاطب منتقل نمود.

امکان سفارشی و شخصی‌سازی این کار در vILT، باعث می‌شود بتوان برای هر مخاطب یا کارمند، ویژه همان فرد مطالب مورد نظر را تهیه و ارسال نمود.

حتما دوست دارید بدانید چگونه می‌توان به روشی موثر از فیلم آموزشی در آموزش مجازی استفاده کرد. در ادامه ترفندهایی در این زمینه ارائه می‌دهیم.

آموزش تصویری در تولید محتوای آموزشی

ترفندهای استفاده موثر از فیلم آموزشی در آموزش مجازی

  • کوتاه باشد: ویدئوهای خیلی بلند خسته‌کننده می‌شوند و فراگیران کم کم علاقه خود را به محتوا از دست می‌دهند. غیر از ویدئوهای تعاملی، سعی کنید ویدئوهای خود را کوتاه بسازید و هر بار بر یک مفهوم متمرکز شوید. ویدئوهای کوتاهتر از 5 دقیقه بهتر اطلاعات را انتقال می‌دهند.
  • ویدئوهای بلند را تعاملی بسازید: در صورتی که چاره‌ای جز ساختن ویدئوی طولانی ندارید، آن را تعاملی بسازید. از فراگیران بخواهید بازخورد نشان دهند، خلاصه مطلب تهیه کنید یا آزمون بسازید. می‌توانید سناریوی شاخه‌ای بسازید و اجازه بدهید فراگیران خودشان آنچه می‌خواهند در ادامه ببینند را انتخاب کنند.
  • رونوشت تهیه کنید: فکر نکنید همه افراد هدفون دارند، بنابراین برای ویدئوها رونوشت طراحی کنید تا امکان دنبال کردن ویدئو برای همه افراد میسر شود.
  • به اندازه فایل توجه کنید: بارگذاری کند ویدئو می‌تواند فراگیران را سرخورده کند. یک ورژن جداگانه برای پهنای باند کم تولید کنید. برای کم کردن حجم ویدئوها از برنامه‌های مناسب استفاده کنید.
  • برای شبیه سازی و سناریوها از ویدئو استفاده کنید: ویدئوها می‌توانند برای سناریوهایی مانند “چه کار باید کرد؟” یا “چگونه باید انجام داد؟” بسیار مفید باشند. با استفاده از ویدئو می‌توانید شرایط واقعی را به راحتی شبیه سازی کنید.

 

مهارت ویدئوسازی

باید سعی کنید مهارت ویدئوسازی خود را تقویت کنید، حتی یک متخصص حرفه‌ای برای این کار استخدام کنید. با این کار در زمان کمتر کیفیت خوبی را دریافت می‌کنید. راهنمای زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • یک رونوشت مناسب تهیه کنید.
  • اگر بودجه لازم را دارید، از دوبلورها و هنرمندان برای صداگذاری استفاده کنید.
  • ضبط را در استودیو انجام دهید. این کار صداهای مزاحم که ممکن است برداشتن آنها در مرحله ادیت سخت باشد، را کاهش می‌دهد.
  • تنها به میکروفون دوربین اکتفا نکنید، یک میکروفون نیز نزدیک دهان گوینده قرار دهید.
  • ابزارهایی که می‌تواند به شما کمک کند:
  • در مرحله پیش تولید: Adobe Story, Celtx
  • مرحله پس از تولید: Adobe Captivate, Splice, Cyberlink PowerDirector

جمع بندی:

اگر قصد دارید محتوایی برای آموزش مجازی خود بنویسید که فراگیران را درگیر کند و جذاب باشد، علاوه بر انتخاب ابزار مناسب یعنی ابزار نوشتاری و LMS خوب، باید مواردی را نیز در سبک و سیاق نوشتن خود رعایت کنید. از جمله شناخت زبان و سلیقه مخاطب و نوشتن بر اساس نیاز و خواست مخاطب. همچنین برای آنکه فراگیر را از دست ندهد، باید محتوای شما ابتدا ساده باشد و به مرور و با بالا رفتن دانش و مهارت مخاطب، سطح سختی بیشتر شود. از طرفی در تولید محتوای آموزشی باید یادتان باشد مخاطب به دنبال محتوای ساده و صریح است. محتوایی که خسته‌کننده نباشد و با استفاده از انواع مختلف فایل‌های آموزشی شامل صوتی، تصویری و گرافیکی جذابیت بیشتری ایجاد کند. در نهایت باید مشارکت فراگیر را با آزمون و فعلیت‌های دیگر برانگیزید.

در مقالات دیگر نحوه انتخاب سامانه آموزش مجازی و ویژگی های lms خوب را ارائه داده‌ایم که می‌تواند به شما بیشتر کمک کند.

منبع

مشاوره و خرید تجهیزات شبکه ، سرور، اکتیو، پسیو
شرکت توسعه شبکه آداک با بیش از 20 سال تجربه و سابقه فعالیت در زمینه فروش تجهیزات شبکه (اکتیو و پسیو)، سرورهای HPE و ملزومات ماشینهای اداری آماده مشاوره ، طراحی و خدمات مربوط به دیتاسنترها ، عرضه رک های دیجیتالی هوشمند مخصوص اتاق سرور، و خدمات کابل کشی طبق استاندارد BICSI و ، TIAتوسط تکنسین ها و مهندسین مجرب و با پشتوانه فنی بیش از ده ها قرارداد پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سازمانها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی ایران، شما را تا مقصد پروژه همراهی خواهیم کرد. قبل از خرید با کارشناسان آداک در تماس باشید. شماره تماس 021-91303098 ده خط .

 

مطالب مرتبط

نظرات شما