تعریف Microsoft Dynamics CRM
Microsoft Dynamics CRM مایکروسافت داینامیک crm نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته و بر روی افزایش تعداد مشتریان برای هر سازمان، تمرکز دارد. نرم افزار CRM یکی از صنایع پیشرو و قابل دسترس در بازار به شمار میآید. تمرکز اصلی این نرم افزار روی قسمت فروش، بازاریابی و سرویس خدمات به مشتریان است. مایکروسافت داینامیک CRM سیستمی برای مدیریت ارتباطات یک شرکت یا سازمان با مشتریان در حال حاضر و آینده است.
مایکروسافت داینامیک CRM نیز مانند مایکروسافت SharePoint یک برنامهی server – client است و در درجه اول یک برنامهی IIS-based web است که تمام رابطهای وب سرویس را پشتیبانی میکند. دسترسی کاربران یا از طریق مرورگر و یا از طریق پلاگین Microsoft Outlook است. همچنین مرورگرهای Internet Explorer, Chrome و Firefox پشتیبانی کامل را برای این برنامه از نسخه ی ۲۰۱۱ به این طرف را دارند.
تاریخچه نرم افزار Microsoft Dynamics CRM
CRM 1.0 در ژانویه ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد.
Microsoft 1.2 در ۸ دسامبر ۲۰۰۳ ارائه شد اما صنعت آن را به طور گستردهای نپذیرفت.
Dynamics CRM 3.0: ورژن دوم به نام Microsoft Dynamics 3.0 تغییر یافت. (ورژن ۲.۰ کاملا حذف شد). ۵ دسامبر ۲۰۰۵ در خانواده ی محصولات داینامیک قرار گرفت. همچنین بروزرسانی قابل توجه ای نسبت به نسخه ی ۱.۲ داشت. مانند: دسترسی راحت به ایجاد سفارشی سازی، تغییر از برنامهی Crystal Reports به مایکروسافت SQL Reporting Service و قابلیت اجرا در ویندوز Vista و Outlook 2007. افزودنی قابل توجه این نسخه که بعدا ارائه شد، دسترسی این برنامه در دستگاههای سیار مختلف و یکپارچگی با Siebel System بود. بنابراین این اولین نسخه ای بود که مشتریان آن را منطقی و مناسب میدانستند.
.
Microsoft Dynamics CRM 4.0: این نسخه در دسامبر ۲۰۰۷ تعریف شد. پیشرفت امنیت گزارش ها، وارد کردن دادهها، پشتیبانی تکنولوژیهای جدید از قبیل ویندوز ۲۰۰۸ و SQL 2008 از جمله مشخصات این نسخه بود. Dynamics CRM 4.0 همچنین CRM آنلاین را پیاده سازی کرد که یک راه حل میزبانی است که به طور مستقیم از مایکروسافت پشتیبانی میشد. Dynamics CRM 4.0 اولین نسخه از محصولات گفته شده بود که بطور چشمگیری در بازار دیده شد و بالای ۱ میلیون کاربر در جولای ۲۰۰۹ داشت.
Microsoft Dynamics CRM 2011: Dynamics CRM 2011 برای گشودن Beta در فوریه ۲۰۱۰ ارائه شد. در دسامبر ۲۰۱۰، Release Candidate شد. سپس این محصول در فوریه ۲۰۱۱ ارائه شد.
Microsoft Dynamics CRM 2013:
CRM 2013 برای بستن گروه Beta در ۲۸ام جولای ۲۰۱۳ ارائه شد.
Dynamics CRM آنلاین در اکتبر ۲۰۱۳ ارائه ی جدیدی بود.
Dynamics 2013 درنهایت در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شد.
Microsoft Dynamics CRM 2015: در سپتامبر ۲۰۱۴ معرفی شد.
Microsoft Dynamics CRM 2016 بطور رسمی در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ ارائه شد. نسخه های CRM 2016، نسخه های ۸.۰ ،۸.۱ بود که نسخه ی ۸.۲ به نام Dynamics 365 تغییر یافت.
Dynamics 365: آخرین بروزرسانی آن در جولای ۲۰۱۷ با نسخه ۹.۰ منتشر شد.
Microsoft Dynamics CRM 4.0:
ویرایش Workgroup:
این ویرایش حداکثر برای پنج CAL(client access license) اجازه داده میشد. امکان اضافه کردن CAL های بیشتر داده نمیشد. اگر تعداد بیشتری CAL نیاز بود باید به نسخهی Professional یا Enterprise ارتقا پیدا میکرد. همچنین تمام نقشهای سرور باید روی یک ماشین نصب میشد و قادر به جدا شدن نبود. شما فقط میتوانستید یکOrganization در این نسخه ایجاد کنید و استفاده از رابطهای خارجی اجازه داده نمیشد. گفتنیست که این نسخه برای سازمانهای کوچک مناسب بود.
ویرایش Professional:
عملیات صورت گرفته در آن شبیه به ویرایش Workgroup است اما محدودیتی در CALها وجود ندارد.
برخی از مطالب مرتبط:
ویرایش Enterprise:
عملیات صورت گرفته در آن شبیه به ویرایش Professional است و بدون هیچ محدودیتی!
Dynamics CRM version 4.0 با مشخصات زیر ارائه شد:
- برای پیاده سازی Reporting و BI آسانتر و قدرتمندتر ظاهر شد.
- ابزارهای قدرتمند برای وارد کردن دادهها و توانایی تشخیص دادههای تکراری
- ایجاد ارتباط بین موجودیت ها
- پیشرفت در برنامه نویسی (وب سرویس ها و پلاگین ها)
- قابلیت Multi Tenancy: یک سرور میتواند میزبان یک یا چند سازمان تجاری باشد.
- قابلیت انتخاب چندین واحد پول
- قابلیت انتخاب چندین زبان
- قابلیت پردازش ابری با خدمات آنلاین مایکروسافت
Microsoft Dynamics CRM 2011:
ویژگیهای جدیدی که در این نسخه ارائه شد شامل موارد زیر است:
- داشبوردها
- مدیریت اسناد
- Grid Filters
- دیالوگ
- قرار ملاقاتهای دورهای
- فعالیت ها
- مدیریت اهداف
- Fetch بر پایهی Reports
- MAPI بر پایهی Outlook clients
- یکپارچه سازی با SharePoint 2010
- توانایی ایجاد query
- قرار گرفتن رکوردهای فرزند در رکوردهای پدر
- توانایی فیلتر مرتب کردن خودکار مانند Microsoft Office Excel
- Microsoft Office Ribbon interface به جای منوها
- OData endpoints
- LINQ programming API در SDK
- WCF services
- Global Optionset که میتوان در موجودیت های دیگر هم استفاده کرد
- سفارشی سازی بصورت Solution
- CRM Online پلاگین ها را در حالت sandboxed پشتیبانی میکرد
- قابلیت ایجاد چندین فرم برای هر موجودیت
- طراحی داشبوردها
- یکپارچه سازی با Yammer
- یکپارچه سازی با Lync
Microsoft Dynamics CRM 2013:
- Navigation از بالای صفحه برداشته شد
- کلیک کردن روی work area ، رکوردهایی که شما بیشتر مواقع با آن کار میکنید را می آورد
- قابلیت view کردن برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مربوط به رکورد
- اضافه کردن یادداشت به هر رکورد
- لیست های جستجو
- قابلیت ذخیره ی رکوردها بطور خودکار
- برنامه های CRM 2013 برای Windows Phone, iPhone, Android,Windows 8
- ۵ – ۲۰۰ GB of storage
Microsoft Dynamics CRM 2015:
در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ شرکت مایکروسافت، Dynamics CRM 2015 را معرفی کرد. همچنین Microsoft Dynamics CRM Online و خدمات Microsoft Dynamics Marketing را بروزرسانی کرد و همچنین راهنمای پیش نمایش با جزئیات را ارائه داد.
Microsoft Dynamics CRM 2016:
بطور رسمی در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ ارائه شد. در انتشار رسمی مطبوعات، مایکروسافت اعلام کرد که Microsoft Dynamics CRM 2016، جامع ترین نرم افزار در Dynamice CRM بوده است که شامل پیشرفت در فهم و هوش، پویایی و خدمات با افزایش بهره وری قابل توجهی است. در ژوان ۲۰۱۶ برنامه ی ویژه ای توسعه داد که اطلاعات اسکن شده را از کارت های تجاری به Dynamics CRM ارسال میکند.( Business Card Reader)
یکپارچه سازی با Microsoft SharePoint
از نسخه ۲۰۱۱ امکان ذخیره و مدیریت اسناد در محتوای Dynamics CRM مهیا است. این مشخصه اجازه میدهد تا اسناد را برای کاربران دیگر با سطح دسترسی های مختلف نیز به اشتراک بگذارید.