مدل آیدا چیست : مدل AIDA، یک مدل تبلیغاتی است که مراحلی که فرد طی فرایند خرید محصول یا خدمات طی میکند را مشخص میکند. مدل آیدا اغلب در بازاریابی دیجیتال، استراتژیهای فروش و کمپینها استفاده میشود و شاید در بین همه مدلهای بازاریابی کلاسیک، شناخته شدهترین مدل بازاریابی باشد. ما این مدل را روزانه، آگاهانه یا ناخودآگاه، هنگام برنامه ریزی استراتژی بازاریابی خود، به کار میبریم. این مدل از اوایل قرن ۱۹ مورد استفاده قرارگرفت. در این مقاله از توسعه شبکه آداکبه بررسی این مدل خواهیم پرداخت.
مدل آیدا در تبلیغات
مدل AIDA به نوعی نشاندهنده قیف فروش است. چرا که تعداد زیادی مشتری بالقوه وارد این قیف شده و از محصولات یا خدمات آگاهی پیدا میکنند و سپس عدهای مراحل بعد، یعنی علاقه و تمایل نسبت به محصول را طی کرده و فقط تعداد کمی از آنها به پایان قیف یعنی اقدام و خرید نهایی میرسند. در واقع هدف اصلی در بررسی مدل آیدا، بهینهسازی ارتباطات با مشتری در جریان فروش، به ویژه تعامل بین فروشنده و خریدار در مورد محصول یا خدمت است. در ادامه با گامهای این مدل آشنا میشویم.
مدل AIDA بیش از ۱۰۰ سال است که دیدگاههای مربوط به استراتژیهای بازاریابی و فروش را شکل داده است. این فرمول را هنوز میتوان در کتابهای درسی استاندارد بازاریابی فعلی یافت. فراتر از آن، در روابط عمومی، برای برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپینهای روابط عمومی استفاده میشود و اطلاعات ارزشمندی را برای تحلیل پیامهای تبلیغاتی ارائه میکند. مزیت این فرمول ساده را میتوان در سادگی و امکانات کاربردی و انعطافپذیر آن دانست.
Aida مخفف چیست؟
مدل آیدا بر اساس چهار مرحله جداگانه است و افراد علاقهمندی که در مورد یک محصول یا خدمت، تصمیمگیری میکنند را جذب میکند.
مرحله ۱: آگاهی (Awareness)
اغلب بخش آگاهی (Awareness) توسط بسیاری از بازاریابان نادیده گرفته میشود. به صورت پیش فرض، نباید تصور کنید که همه از محصول شما مطلع هستند. یکی از بهترین رویکردها برای جلب توجه مصرفکنندگان، شکستن الگوهای رفتاری موجود از طریق یک پیام بسیار خلاقانه است. این کار را از طریق راههای گوناگون میتوان انجام داد:
- قرار دادن تبلیغات در موقعیتها یا مکانهای غیر منتظره (این کار بازاریابی چریکی نامیده میشود).
- ایجاد شوک در تبلیغات از طریق تصاویری خلاقانه.
- ارسال پیامی هدفمند. این مورد به عنوان سفارشیسازی روابط، به ازای هر مشتری نیز شناخته میشود.
در اصل، هدف این است که مصرف کنندگان از وجود یک محصول یا خدمات آگاه شوند.
برخی از مطالب مرتبط:
تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟
مرحله ۲: علاقه (Interest)
ایجاد علاقه به مزایای محصول یا خدمات شما، جهت تشویق خریدار برای شروع تحقیقات بیشتر، اغلب سختترین قسمت بازاریابی است. به خصوص در زمانی که محصول یا خدمت شما به خودی خود، جالب نباشد، دستیابی به این امر بسیار دشوارتر خواهد بود. در این مرحله باید اطلاعاتی دقیق در مورد محصول ارائه شود. به عنوان مثال:
- توضیحات محصول در وب سایت
- کاتالوگ محصول
- عکسها یا کلیپ ویدیویی محصول.
مرحله ۳: تمایل (Desire)
در مرحله تمایل (Desire) مهم این است که به مشتریان کمک کنید تا علت نیاز به محصول یا خدمت شما را متوجه شوند. اغلب در مرحله تمایل، مقایسه بین شما و سایر رقیبان صورت میگیرد. پس باید بتوانید مزایای رقابتی محصول خود و ارزشی که برای مشتریان ایجاد کردهاید را به خوبی مطرح کنید.
- اگر مراحل قبل به خوبی طی شده باشند، اما در این مرحله نتوانید مشتری بالقوه خود را به خرید محصول یا خدمت خود متمایل کنید، فروش خود را از دست خواهید داد.
مرحله ۴: اقدام (Action)
سرانجام، زمان اقدام است. در این مرحله، باید معامله بسته شود. پس توجه به روشهایی که مشتری میتواند با شما ارتباط برقرار کند بسیار حائز اهمیت است؛ ایمیل، وب سایت، صفحه لندینگ سایت، صفحه تماس با ما و …. برای مثال از مشتری خود بخواهید محصول شما را در مدت تست، امتحان کند یا از نرم افزار شما دمو بگیرد.
- تبلیغات خوب باید فوریتی را ایجاد کند که مصرف کنندگان را تشویق میکند تا همین حالا اقدام کنند.
- یکی از روشهای متداول برای دستیابی به این هدف، ارائه پیشنهادات محدود (مانند حمل و نقل رایگان) است.
مثال از مدل AIDA برای راه اندازی آرایشگاه مردانه
- آگاهی (Awareness)
باید قبل از شروع به راه اندازی آرایشگاه، کمپینهایی جهت شناساندن آرایشگاه برای بازار هدف، برگزار شود.
- علاقه (Interest)
ارسال پیام انبوه برای مشاوره و خدمات رایگان کوتاهی مو، به نحوی که برای مشتریان هدف شما قانع کننده باشد.
- تمایل (Desire)
برگزاری مراسم افتتاحیه و تبلیغ این مراسم از طریق مطبوعات و شبکههای اجتماعی؛ از طریق این افتتاحیه افراد علاقه مند را جذب کنید.
- اقدام (Action)
قراردادن راههای ارتباطی واضح برای مشتریان در فیس بوک، وب سایت و سایر کانالهای ارتباطی جهت رزرو نوبت.
اغلب در مرحله تمایل، مقایسه بین شما و سایر رقیبان صورت میگیرد.
استفاده از نرم افزار CRM مایکروسافت در مدل AIDA
در مراحل آتی، محصولات مورد نظر آنها را در فرصت تجاری وارد و از محصولات، کاتالوگ تهیه و در ادبیات فروش بایگانی کرد.
همچنین شما میتوانید در مرحله آخر، در صورت امکان یکپارچه سازی نرم افزار CRM با کانالهای ارتباطی، درخواستها را به آن منتقل کرده و برای آنها روال پیگیری تعریف کنید. بنابران، نرم افزار CRM ابزار قدرتمندی است که در پیاده سازی مدل آیدا، میتوانید از آن بهره مند شوید.